dinsdag 29 november 2016

Mijn verlanglijstje

Kiezen en beslissingen nemen is voor mij nooit gemakkelijk geweest. En daar word ik weer eens mee geconfronteerd door vraag 48 van #50 books van Hendrik-Jan (KLIK HIER) : Welk boek staat er op je verlanglijstje voor de feestdagen?

Eigenlijk heb ik er ook nog niet echt over nagedacht. Al jaren geleden besloot ik de keuzestress te lijf te gaan door vrijwel alleen nog oorspronkelijk Nederlandse literatuur te lezen. Dat helpt al een beetje. Maar nog steeds verschijnen er in Nederland en Vlaanderen wel erg veel prachtige boeken. Gerbrand Bakker en Jan van Mersbergen zetten me op het spoor van de uitgeverij Cossee. Dat werd al snel een bron van inspiratie, in elke catalogus staan meerdere aantrekkelijke boeken voor mij. En men stuurt ze me graag toe op aanvraag, voor een recensie. Die staan dus wel op mijn verlanglijstje, maar niet voor de feestdagen. Soms vraag ik bij een andere uitgeverij een boek aan dat mijn belangstelling heeft. Of ik leen het van de bibliotheek, zodra het daar beschikbaar is. Een boek kopen of cadeau vragen gebeurt dus maar zelden.
Toch zijn er uitzonderingen. Informatieve boeken, zoals Hoe lees ik? en Olijven moet je leren lezen wil ik met enige regelmaat op kunnen pakken. Dat geldt ook voor dichtbundels en fotoboeken. Of natuurgidsen en andere naslagwerken. Die koop ik of vraag ik dus wel als cadeau. Op dit moment heb ik echter geen wensen op dat gebied.

Net zoals Niek (KLIK HIER) vermeldt in haar antwoord op deze vraag, zwerven er hier allerlei kladjes rond met titels en schrijvers die interessant zouden kunnen zijn. Soms weet ik echt niet meer waar de boeken over gaan en waarom ik ze genoteerd heb. Of ze zijn al weer ingehaald door nieuwe, aantrekkelijk lijkende boeken. En er liggen er ook genoeg die ik ooit kocht of kreeg en waar ik niet aan toegekomen ben. Moeilijk dus om hier een antwoord op te vinden.

Nu zijn er een paar auteurs waarvan ik meestal wel hun nieuwe uitgaven koop. O.a. Remco Campert (pas nog een columnbundel gekocht), Gerbrand Bakker (Jasper en zijn knecht kreeg ik cadeau van hem), Elke Geurts (vorig jaar kreeg ik haar verhalenbundel Lastmens van Sint) en Jan van Mersbergen. Van hem is pas De ruiter verschenen. Misschien wordt het die dan wel. Of toch maar Blindelings van Kris van Steenberge? Of De herontdekking van het lichaam van Bregje Hofstede? Of Marie de Meister - De stilte ven Thé? Die staan nog op mijn kladjes.....

Zie je wel, daar gaan we weer. Ik laat het maar op me af komen. Voorlopig lees ik in Bette Adriaanse - Post voor Rus Ordelmans. En dat is in ieder geval weer ouderwets genieten.

© Jannie Trouwborst, november 2016. 

De leesvraag #50books (KLIK HIER) is een initiatief van Peter in 2013. Martha nam het in 2014 over en in 2015 ging Peter zelf weer verder. Vanaf 2016 doet Hendrik-Jan dat. Vanaf "2016: vraag 2" probeer ik elke week mee te doen.


6 opmerkingen:

  1. Jouw verlanglijstje lijkt op het mijne! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat grappig dat jij ook van die briefjes hebt slingeren en dan niet meer weet wat daar mee was. Misschien zijn die boeken wel het meest spannende om toch aan te schaffen. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat zou best eens kunnen! Er zijn bloggers die een excelbestand hebben van nog te lezen boeken, maar of die dan ook direct kunnen zien waar het over gaat? Als ze in de bibliotheek aanwezig zijn zet ik ze nog wel eens op een persoonlijke leeslijst: kun je wel snel zien waar het over gaat en eventueel direct aanvragen.

      Verwijderen
    2. Ik heb ook al van die leuke blaadjes met titels. En als ik ze dan bijvoorbeeld bij Bol opzoek, weet ik niet meer waarom ze nou zo leuk waren. En ik heb in een notitieblok nog een rijtje voor mijn toneel in romans serie. Daar weet ik dus nog wel van waar het over gaat.

      Verwijderen
  3. Ja, die aanbieding van Cossee is altijd watertanden he! Nou, ik ben benieuwd of je een boek hebt gekregen van de Sint.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja Inge van Sinterklaas Jan (van Mersbergen)! Hij bood spontaan aan De ruiter op te sturen en die heb ik zojuist ontvangen. Is mijn plankje Van Mersbergen weer helemaal compleet!.

      Verwijderen