In 2013 verbleven wij een weekje in Bilthoven. We pasten er op de poesen en het huis van een oudere dame met een voorkeur voor Nederlandse literatuur. De boekenkast stond vol met bekende titels, de meeste ervan had ik al gelezen. Maar nog nooit iets van Thomas Rosenboom. En hoewel ik niet van dikke boeken houd, besloot ik het er maar op te wagen en pakte Publieke werken uit de kast. En het ongelooflijke gebeurde: eenmaal begonnen met lezen, kon ik het maar moeilijk wegleggen. Ik heb ervan genoten en verheugde me op de film die er van zou verschijnen. Die viel me toch een beetje tegen, maar al met al heeft Publieke werken zo'n goede indruk nagelaten dat ik later dat jaar, tijdens een oppasvakantie in Bellingwolde, bij een boekenstalletje langs de weg Zoete mond kocht, net zo'n dikke pil.
Maar zoals dat vaker gaat met impulsaankopen: het boek kreeg bij thuiskomst een plekje in de boekenkast en bleef daar jaren ongelezen staan. Tot ik, vreemd genoeg tijdens een periode dat ik lezen en bloggen even niet meer zag zitten, deze dikke pil te voorschijn haalde en vrij gemakkelijk uitlas, zij het met wat minder plezier, dan Publieke werken. Zoete mond werd genomineerd voor De Gouden Uil, stond in de Volkskrant
op nummer 2 van de beste romans van het decennium en in NRC Handelsblad
in de top drie van beste boeken 2009. Zo enthousiast ben ik niet. Ik denk dat het een kwestie van smaak is.
Waar gaat het over?
Wanneer dierenarts Rebert van Buyten in 1965 naar Angelen verhuist,
brengt hij onder de kinderen een golf van dierenliefde teweeg. Door het
stijgen van zijn roem stoot hij onbedoeld de andere beroemdheid van het
dorp van zijn voetstuk: Jan de Loper, een dwangmatige grappenmaker.
Naarmate de mooie Laura Banda het vaker over de laatste heeft, neemt bij
Rebert de afkeer van de man toe tot een welhaast onbedwingbare
obsessie. Hij zint op een zoete wraak.
Weergaloos schetst Thomas
Rosenboom de rivaliteit tussen twee buitenstaanders in een dorpje aan de
Rijn in een afwisselend feeërieke en beklemmende roman over verlangen
en verlies.
Waar een wit dier verschijnt begint de mythe.(Flaptekst).
Bijzondere personages
Thomas Rosenboom heeft het talent om van twee ogenschijnlijk gewone mensen bijzondere figuren te maken door het aandikken van bepaalde eigenschappen. Maar waar in Publieke werken de beide hoofdpersonen aparte figuren zijn, met onrealistische dromen, zijn de twee mannen in dit boek bijna absurd te noemen. Daarom was het gemakkelijker destijds mee te voelen met de Amsterdamse Walter Vledder, die koppig weigert zijn huisje te verkopen voor de bouw van het Victoria Hotel en zijn neef de Hoogeveense Christof Anijs die zich het lot aantrekt van de veenarbeiders in de omgeving. Beiden werken zich in de nesten. Je ziet het aankomen en blijft gevangen in het duidelijk onontkoombare debacle.
De twee belangrijkste figuren in Zoete mond zijn meer dan apart. Met name Jan de Loper, de dwangmatige grappenmaker, is een absurde figuur. Hij roept irritatie op, niet alleen bij de hoofdpersoon Rebert van Buyten, maar ook bij mij als lezer. Maar misschien is dat de bedoeling van de schrijver, om beter met Rebert mee te kunnen leven.
Door het perspectief van het verhaal bij Rebert te leggen, krijgen we als lezer een duidelijk beeld van het innerlijk van dit personage: zijn ontwikkeling, zijn drijfveren en zijn geestelijke gesteldheid. Daarbij is mooi te zien hoe iemand een buitenkant kan tonen die niet bij zijn innerlijk past.
Historische feiten
In Publieke werken maakte Rosenboom gebruik van historische feiten. In het huidige Victoria Hotel zijn de twee huisjes nog in de gevel te zien. En voor neef Anijs gebruikt hij de biografie van de Hoogeveense apotheker Radijs. Ook in Zoete mond maakt hij gebruik van de geschiedenis. Allereerst speelt het verhaal in de jaren 60, een periode die gaaf weergegeven wordt. Voor mij in elk geval goed herkenbaar. De witte walvis die de Rijn op zwemt en ook een belangrijke rol heeft in het verhaal is geen verzinsel. (Ik moest er aan denken toen onlangs een dolfijn de haven van Amsterdam in zwom en niet meer weg wilde). Voor de dierenartsenij heeft Rosenboom gebruik gemaakt van de Doctor Vlimmen- streekromans van Anton Roothaert. En de romanfiguur
Jan de Loper is geïnspireerd op de biografie van Kees de Tippelaar, een
heer op stand uit Breukelen die zijn leven besteedde aan wandelen,
practical jokes en naastenliefde.
Wat ik er van vond
Een dikke pil, ik schreef het al. Te dik voor mij dit keer. Sommige stukken vond ik veel te veel uitgesponnen, de fascinaties van Rebert bleven herhaald worden. Het was veel minder spannend dan Publieke werken en meeleven met een hoofdpersoon, wat toch wel prettig is in een roman, lukte niet echt. Zelfs begrip opbrengen was niet goed mogelijk. Mij viel het dus een beetje tegen, vooral in vergelijking met Publieke werken.
Dat recensenten er anders over denken kun je o.a. lezen in deze uitgebreide analyse van Jeroen Vullings in Vrij Nederland. Misschien zou ik het dus nog een keer moeten lezen, maar dat is met deze dikke pil te veel gevraagd.
Thomas Rosenboom - Zoete mond. Amsterdam, Querido, 2009. Pb., 550 pg., isbn:9789021437170.
© Jannie Trouwborst, mei 2020.
Dit boek heb ik al zo lang op mijn e-reader staan dat ik niet eens meer weet hoe ik eraan ben gekomen. 'Publieke werken' vond ik ook erg mooi, maar of ik hier ooit aan toe kom... De tijd zal het leren. Op Boekmeter.nl zijn er wel een paar mensen die het goed vinden en het stond op de longlist van de Libris Literatuurprijs.
BeantwoordenVerwijderenAls je de link volgt naar de analyse van Jeroen Vullings kun je lezen dat die het heel goed vond. Die heb ik er daarom speciaal bijgezet. Misschien dat ik als het boek minder dik was geweest (door bijvoorbeeld minder te uitgesponnen passages) het nogmaals gelezen zou hebben. Zoals je in de inleiding kon lezen stond het ook o.a.op de shortlist van de Gouden Uil. Op DLVA staat trouwens ook nog een recensie.
VerwijderenHoi Jannie, ik heb lang geleden "Gewassen vlees" van Thomas Rosenboom gelezen en was daarvan onder de indruk. Maar toch ook weer niet zoveel dat ik de behoefte voel om meer van hem te lezen. Groetjes, Erik
BeantwoordenVerwijderenGewassen vlees staat hier ook nog in de kast. Maar dat blijft voorlopig ook nog wel even staan. Groetjes, Jannie.
Verwijderen