Nog
steeds heb ik niet alle recensies van mijn oude blog overgezet. Soms is
er een trieste gebeurtenis als een overlijden nodig om het alsnog te
doen. Omdat ze in vorm afwijken van die van tegenwoordig, geef ik ze wel de oorspronkelijke datum mee. De tekst wordt bij uitzondering iets aangepast.
Armando, de veelzijdige kunstenaar
Enkele
weken geleden overleed Armando. Zijn jeugd bracht hij, net als ik, door
in Amersfoort. Wij woonden niet ver van Kamp Amersfoort, maar dat was
pas nadat het een indrukwekkende herdenkingsplek was geworden. Armando
zag van dichtbij wat er in de oorlog in het concentratiekamp gebeurde.
Armando, geboren als Herman Dirk van Dodeweerd (Amsterdam, 18 september 1929 – Potsdam, 1 juli 2018), was een Nederlandse kunstschilder, beeldhouwer, dichter, schrijver, violist, acteur, journalist, film-, televisie- en theatermaker. Zelf zag hij zijn werk als 'Gesamtkunstwerk', waarvoor zijn ervaringen uit de Tweede Wereldoorlog in de omgeving van Kamp Amersfoort de basis vormden.
Ik vermoed dat het schilderij van Armando op de omslag van het boek de hekken van concentratiekamp Amersfoort (KLIK HIER) verbeeldt. Een plek waaraan hij traumatische jeugdherinneringen bewaart. Armando heeft onze taal verrijkt met een sterke uitdrukking: schuldig landschap. Die uitdrukking is in de jaren zeventig door hem geïntroduceerd ter aanduiding van een (lieflijk of fraai ogend) landschap waar zich in het verleden niettemin vreselijke gebeurtenissen hebben voltrokken. Een schuldig landschap zou je dus kunnen typeren als een landschap dat het verleden met zich mee torst. Zoals Kamp Amersfoort en omgeving.
We waren zo heerlijk jong: Duitse herinneringen
Op de achterkant: Gedurende de
twintig jaar dat Armando in Berlijn woont, heeft hij opgetekend wat mensen op
straat en in de huiskamer over zichzelf en de oorlog vertellen. Hun ideeën en
vooroordelen, angsten en dromen, ontboezemingen en uitvluchten heeft hij zonder
commentaar opgeschreven. Ze geven hun beeld van de werkelijkheid prijs,
onthullen hoe ze de oorlog hebben beleefd en verwerkt of verdrongen. NRC
Handelsblad: “De werkelijkheid van het leven onder het N@zi-regime heb ik
nergens zo overtuigend getekend gezien als in de observaties van Armando (…) zo
levensecht omdat ze vol tegenspraak zitten, soms ook vol contrast omdat
gruwelijke en lachwekkende situaties vlak naast elkaar liggen”.
Tijdens
zijn verblijf in Berlijn heeft Armando Duitsers gevraagd naar hun
oorlogsherinneringen. Deze herinneringen vormen een fascinerende bundel, waarin
enerzijds onbenul en vooroordeel en anderzijds hevige smart, spijt of meegevoel
zo dicht naast elkaar staan, dat de lezer soms met stomheid is geslagen. In de stukjes
van een paar regels tot hooguit een pagina karakteriseert de spreker zichzelf
totaal. Armando geeft er geen commentaar op, hij lijkt slechts te registreren.
Maar de keuze van de stukjes, hun volgorde en de stijl waarin ze opgeschreven
zijn maken ze minder vrijblijvend, dan ze in eerste instantie lijken. Als lezer
wordt je heen en weer geslingerd tussen uitersten: humor en ontzetting,
vertedering en walging, medelijden en verontwaardiging.
De Ladder bij Kamp Amersfoort - Armando |
Ondanks de Duitse
termen hier en daar in de verhalen dringt zich steeds meer het besef op, dat we
hier geconfronteerd worden met universele herinneringen, met de daden,
gevoelens en herinneringen van MENSEN: uit vele streken van de wereld en uit
alle tijden. In al zijn eenvoud is het daardoor een hartverscheurend boek: koel
geregistreerd staat alles beschreven wat mensen elkaar aan kunnen doen, met of
zonder opzet, uit onwetendheid, misleiding of berekening. Maar ook de moed en
de kracht die sommigen ten toon spreiden, soms tot hun eigen verbazing. Het is
hoe dan ook een bundel die tot nadenken aanzet.
Man: “Ik ben leraar van
beroep. Enkele jaren geleden ben ik uit een tuchthuis in de DDR door de
Bondsrepubliek vrijgekocht. Ik heb daar twee jaar gezeten omdat ik mijn mond
niet kon houden, ik heb openlijk kritische opmerkingen gemaakt. Nu ben ik dan
leraar in het Westen. Ik moet zeggen: er is een groot verschil met de jeugd van
de DDR. Ik had gedacht dat ze hier kritisch zouden zijn, maar dat zijn ze
helemaal niet. Ze wauwelen elkaar allemaal na. Bovendien zijn ze frech, faul en
unerzogen. Ik vind dat de jeugd hier zo weinig met z’n vrijheid doet. Soms denk
ik wel eens: is dat nou alles?”
Een tijdloos document, daarom toch maar uit het archief gehaald.
Armando - We waren zo heerlijk jong: Duitse herinneringen. Amsterdam,
Bezige Bij, 1999. Paperback, 187 pg.,
voorw. Judith Herzberg, ISBN 9023438647.
©
Jannie Trouwborst, november 2007. (Aangepast op 11 juli 2018)
Waardering 7,5.
http://erikleest.blogspot.com/2018/07/hans-warren-homo-dichter-criticus.html
BeantwoordenVerwijderenHoi Jannie, hier in Utrecht staat het Armando-museum. Ik zie dat je op jouw blog nooit iets van Hans Warren hebt besproken.Ik ben nu bezig met een project om het complete dagboek van Hans Warren te bespreken.
BeantwoordenVerwijderenMisschien vind je het leuk om eens te lezen, de delen 0,1 en 2 heb ik ook besproken en deel 3 komt morgen. Groetjes, Erik
Het museum stond in de Amersfoortse binnenstad, tot het afbrandde. Daarna ging resterend werk naar Amelisweerd. Maar ik heb begrepen dat het daar inmiddels ook niet meer is. Waar het nu is, weet ik eerlijk gezegd niet.
VerwijderenEen mens kan niet alles lezen ;-). Ik zal er eens naar kijken.
Mooi dat Armando nu ook weer op je blog staat Jannie, ik heb dit boek nog niet van hem gelezen, ik zet hem op mijn lijstje, dankjewel!
BeantwoordenVerwijderenHeb je wel iets anders van hem gelezen Sandra?
Verwijderen