zaterdag 17 december 2011

Nominaties Academica Literatuur Prijs 2012 bekend

Overgenomen van de site van de Academica Literatuur Prijs

"De genomineerden van de Academica Literatuurprijs 2012 zijn bekend. De nominatiejury heeft uit ruim 80 ingezonden Nederlandse en Vlaamse fictiedebuten drie kanshebbers geselecteerd. De prijs bestaat uit een award en 10.000 euro. De Academica Literatuurprijs wordt dit jaar voor de zeventiende keer uitgereikt.  In 2011 was Peter Buwalda de winnaar met zijn boek Bonita Avenue.

Alle door de uitgeverijen ingezonden boeken in de categorie oorspronkelijk Nederlandstalig fictiedebuut, zijn uitgegeven tussen 1 oktober 2010 en 30 september 2011. De jury heeft na een voorselectie - een longlist van 10 titels - de onderstaande drie debuten geselecteerd. Het aantal nominaties is dit jaar van vijf naar drie teruggebracht om zo nog meer lezers te interesseren en een eindoordeel te laten geven.

De nominaties voor 2012
Voor de editie 2012 zijn genomineerd:
Erik Nieuwenhuis
     Een gat in de lucht
    Nieuw Amsterdam Uitgevers
Daphne Huisden
     Alles is altijd fictie 
    Uitgeverij Prometheus
Erik Menkveld 
     Het grote zwijgen
    Uitgeverij Van Oorschot

Publieksprijs
Vanaf heden tot en met augustus 2012 kunnen lezers hun gemotiveerde stem uitbrengen op wat volgens hen het beste debuut van Nederland en Vlaanderen is. De winnaar wordt in september 2012 bekend gemaakt. Deze werkwijze, waarin een vakjury de voorselectie doet en louter de lezers de winnaar bepalen, is uniek voor een literaire prijs."

Mijn commentaar hierop:

Al jaren lees ik de debuten van (in elk geval) de shortlist allemaal en stuur de beoordeling, vergezeld van een motivatie in. Ik behoor tot de zgn. kernjury. De stemmen van deze juryleden tellen zwaarder, omdat zij zich verplichten alle genomineerde debuten te lezen.
Dat leek een goede gang van zaken, totdat het afgelopen jaar is gebleken, dat een bestseller op deze manier de andere debuten buiten spel zet. Een veel gelezen boek is niet persé het beste. Maar doordat deze bestseller door velen gelezen wordt, krijgt die heel veel stemmen van lezers die geen van de andere debuten gelezen hebben. Daar kan geen kernjury tegenop. Nogal onrechtvaardig tegenover de andere genomineerden. Ik heb dan ook het gevoel, dat de energie die ik in het lezen, beoordelen en motiveren van mijn stem gestoken heb zonde van mijn tijd is geweest.

 Daar komt nog bij, dat er nu plotseling sprake is van een shortlist van slechts 3 boeken. De vakjury zou die gekozen hebben uit een longlist van 10 boeken.
Maar nergens is die longlist te vinden. Bovendien werd er vroeger over elk boek en de auteur ervan een stukje geschreven achter de link in de inzendlijst van alle debuten. Dat alles is ineens verleden tijd. Weinig aandacht op deze manier voor de andere debutanten! Zelfs niet voor de 10 van de longlist.

Wat overblijft zijn 3 namen en titels. Daarmee is de claim van een bijzondere prijs, omdat de publieksjury een stem heeft, ook al ingeperkt. 87 boeken zijn er ingezonden en niet over 5, maar slechts over 3 mag een oordeel uitgesproken worden. Erg pover. Het is onzin dat meer lezers geïnteresseerd zouden zijn als het om minder boeken gaat: er maar 1 lezen was en is nog steeds toegestaan.

Je zou verwachten dat met deze vroege bekendmaking van de shortlist en het beperkte aantal van slechts 3 boeken de organisatie meteen voor een andere vorm van jurering zou kiezen: alleen de stem van wie alle 3 de boeken leest en daar een gemotiveerd oordeel over instuurt, telt mee. Zodat de onrechtvaardige en respectloze toestand van vorig jaar voorkomen kan worden.

Maar nee hoor: weer mag iedereen zijn stem uit brengen, ook als er maar 1 boek gelezen is.

Voor mij is de maat vol. Ik stop ermee. Misschien lees ik de genomineerde debuten wel, maar aan de jurering doe ik niet meer mee. Ik voel mij totaal niet meer serieus genomen.

En voor de overige 84 ingezonden debuten van deze periode ga ik naar de onvolprezen site van de Leestafel: daar kun je ze allemaal vinden, voorzien van een uitstekende recensie. Maar ja die willen dan ook ALLE  debutanten een eerlijke kans bieden op meer bekendheid.

Zie: http://leestafel.info/debuten/lijst-gelezen-debuten


JannieTr, 17 dec. 2011.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten