Mei
2013 - waardering: 6,5
Inleiding
Jacoba van Beieren is een bekende historische
figuur: een vrouw die door haar eigenzinnig optreden in het door mannen
gedomineerde politieke leven van de late Middeleeuwen, een plekje in onze
vaderlandse geschiedenisboeken wist te veroveren. Veel feiten over haar leven zijn
bekend, veel details niet; ook de nodige mythen en legendes over deze
spraakmakende vrouw hebben zich in de loop van de eeuwen nadien ontwikkeld: een
dankbaar onderwerp dus voor een historische roman. En voor ons een interessante
titel om in ons themajaar van de historische
roman te bespreken. Wat is feit en
wat fictie in dit boek? Zijn ze op een goede manier met elkaar verweven? Welke
verschillen en overeenkomsten zijn er met de manier waarop Siebelink Margaretha
van Parma beschreef? Het werd een boeiende avond.
Samenvatting
Als Filips
de Goede haar in 1425, zogenaamd om haar te beschermen, opsluit in het
Gravensteen in Gent, besluit Jacoba van Beieren, dan 24 jaar, om op te
schrijven wat ze tot dan toe allemaal heeft meegemaakt. Wat volgt is een
geromantiseerde versie van het leven van deze gravin van Holland, Zeeland en
Henegouwen, vooral van de periode 1417-1425, van de dood van Jacoba's eerste
echtgenoot op haar vijftiende tot haar ontsnapping uit het Gravensteen. Daarmee
schetst het verhaal niet alleen een roerig vrouwenleven, maar geeft het ook een
beeld van de Nederlanden ten tijde van de Hoekse en Kabeljauwse twisten. Simone
van der Vlugt (1966) is zowel bekend van haar succesvolle historische
jeugdboeken als haar literaire thrillers, die bestsellers werden. Deze
historische roman wordt gepresenteerd als boek voor volwassenen, maar kan met
zijn jonge titelheldin, meeslepende verteltrant en veel herhaling evengoed door
jongeren gelezen worden. Met kaarten en stamboom. (Biblion).
Leeservaring
De meningen waren nogal verdeeld deze keer.
Meestal beginnen we de avond met het cijferrondje: ieder geeft kort zijn mening
en noemt een cijfer. Dat varieerde dit keer van een 6,5 tot een 8,5. Eensgezindheid
was er over de vlotte leesbaarheid van het verhaal, maar dat bleek niet voor
iedereen voldoende voor een hoog cijfer. (Omdat dit mijn weblog is, is het
cijfer hierboven geen gemiddelde van de leeskring, maar geeft het mijn mening
weer). Tijdens de bespreking van de door Roos gemaakte vragen, kwamen ook de ervaren
tekortkomingen ter sprake. Deze vragen zijn te vinden bij de discussievragen.
"Hoekse
en Kabeljauwse twisten" is een begrip dat iedereen kent uit de lagere
schoolperiode, maar dat vaak nooit echt helemaal duidelijk geworden is. Daar
kon Simone van der Vlugt, ondanks haar dappere pogingen, niet veel aan veranderen.
De essentie kwam wel over: de (verarmde) adel
en de (rijke kooplieden in de) steden
stonden tegenover elkaar in hun zucht naar macht
en medezeggenschap in de zich langzamerhand uit vele gewesten vormende
staat. Huwelijken werden vaak binnen de familie gesloten en/of hadden ten doel
grondgebied te verwerven.
De kaartjes en stambomen voor in het boek bleken
een noodzakelijk hulpmiddel om nog enigszins de relaties tussen de genoemde personen
te begrijpen. Helaas bleken ze niet helemaal toereikend.
De bekende feiten en jaartallen uit het leven van
Jacoba zijn allemaal nauwkeurig in het boek verwerkt. Maar ook de nodige mythen
en legendes. Zo zou zij o.a. niet in het Gravensteen in Gent opgesloten hebben
gezeten, maar goed verzorgd zijn in een ander aantrekkelijk stadspaleis. De
miskraam, waarvan niemand iets wist, lijkt aan de fantasie van de schrijfster
ontsproten. Hoe groot de invloed van moeder Margaretha was op de beslissingen
van de jonge gravin Jacoba (16 jaar bij haar intreden) zal nooit met zekerheid
zijn vast te stellen. Het staat een auteur uiteraard vrij bij het schrijven van
een historische roman de feiten en de
fictie naar eigen inzicht te mengen. Wie daar bij het lezen rekening mee
houdt, maakt op een heel aanvaarbare en prettige manier kennis met het leven en
streven van deze eigenzinnige vrouw.
Het
perspectief ligt voortdurend bij Jacoba. Ook dat geeft de schrijfster enige
vrijheid t.o.v. het onderwerp. Het handelen van Jan van Brabant, de rol van
haar moeder, de beweegredenen van Humphrey etc., het komt allemaal uit de koker
van Jacoba. Een verdacht perspectief, maar kloppend met de resultaten die geschiedenis
ons toont. Hoe het precies zat, is in een roman dan niet meer interessant:
alles wat kan dienen om er een leesbaar verhaal van te maken, is geoorloofd.
Het roept wel vragen op t.a.v. de karakters. Jacoba wordt goed
uitgewerkt, maar van de andere hoofdfiguren moeten we uit hun gedragingen op
zien te maken hoe ze in elkaar zitten. Zelfs moeder Margaretha blijft een
beetje ongrijpbaar, wat het ook moeilijker maakt de verhouding tussen moeder en
dochter goed in te schatten.
Vlot leesbaar is het verhaal zeker. En dat is
zeker een compliment waard, gezien de droge, historische kost die er in verwerkt
moest worden. Echt spannend is het niet, al komt dat misschien ook omdat de
geschiedenis bekend is. Wat echter nogal tegenviel, is de schrijfstijl. Het verhaal wordt vrij vlak en afstandelijk verteld;
slechts bij hoge uitzondering toont Jacoba enige emotie. Bij een ik-perspectief
is dat niet natuurlijk. Daarnaast zijn de eigentijdse uitdrukkingen in de
dialogen misplaatst: "Wat denkt Jan
wel, dat kan hij niet maken!" "Soldaten die door het kamp
banjerden" "Een idiote actie!" Er is weinig sprake van beeldspraak,
wel van naar clichés neigende uitdrukkingen: "de belofte van een mooie zomerdag".
De coleur locale
is pover. Zeker, er is sprake van strijdgewoel, er worden kastelen van binnen
beschreven, japonnen, feesten en mensenmassa's langs de kant van de weg. Maar
het dagelijks leven van de inwoners van deze streken in de 15e eeuw komt
nergens aan bod. Misschien was dat ook niet de bedoeling, maar daardoor ontbreekt
er toch iets wezenlijks: een achtergrondbeeld bij het beschreven verhaal.
Een van de discussievragen van Roos was: Hoort
deze historische roman tot de literatuur?
Om die vraag te kunnen beantwoorden moesten we eerst vaststellen wat er onder
literatuur verstaan wordt. Ik verwijs daarvoor naar 2 websites: Wat is literatuur?
(waar u een definitie en uitleg vindt) en Tzum - Nationaal lezersonderzoek
(waarin u opgeroepen wordt mee te doen aan een Nationaal lezersonderzoek).
Ergens is er een grens tussen literatuur en
lectuur. Die is arbitrair en kan in de loop der tijd verschuiven en ligt
wellicht ook niet voor iedereen op dezelfde hoogte.
Deze roman heb ik uitgekozen om de leeskringleden
te laten ervaren dat er verschil in
literaire kwaliteit bestaat. Dat een kasteel- of doktersroman geen
literatuur genoemd kan worden, is iedereen wel duidelijk. Deze roman steekt
daar met kop en schouders bovenuit, maar heeft toch de nodige tekortkomingen. Desondanks
zit het boek voor mij nog wel boven de grens.
Iets met plezier of louter ter ontspanning lezen,
daar is niets mis mee. Denk maar aan de hoogopgeleide vrouwen die ter
verstrooiing chicklits lezen en naar vergelijkbare TV-series kijken. Heerlijk,
na een vermoeiende dag met werk en kinderen. Maar het zijn geen boeken waar je
zinnig over kunt discussiëren. Aan de andere zijde van het spectrum hebben we
de literaire elite die pas tevreden is als het lezen van een boek een intellectuele
krachtproef wordt. Voor de meesten van ons is dat te hoog gegrepen of we moeten
er een studie van willen maken.
Voor onze leeskring gelden andere criteria. Daar willen
we boeken lezen waarvan het verhaal en/of thema ons boeit, waar we iets van op
kunnen steken, die we met plezier kunnen lezen. Die een prettige stijl hebben
met mooie beeldspraken. Waarvan we de bijzondere structuur, spanningsopbouw of
karaktertekening kunnen bespreken en door kunnen praten over het thema en de
motieven in het verhaal. Meestal zullen dat (volgens de gangbare maatstaven) literaire
romans blijken te zijn.
Voor de overige vragen waar we ons mee bezig
gehouden hebben tijdens de bespreking verwijs ik naar de bijbehorende (enigszins
aangepaste) discussietips (klik hier).
Simone van
der Vlugt - Jacoba, dochter van Holland. Amsterdam, Anthos, 2009. Paperback,
319 pg., isbn: 978-9041-417633.
©JannieTr, 24 mei 2013,
Geen opmerkingen:
Een reactie posten