Waarom geeft een getalenteerde violiste haar muziekcarrière
op, slaat ze een huwelijksaanzoek af en trekt ze zich vervolgens terug op het
Britse platteland om er de rest van haar leven te wijden aan het bestuderen van
het gedrag van vogels?
Die vraag fascineert Eva
Meijer zo dat ze probeert daar het antwoord op te vinden. Eva Meijer (1980)
is schrijver, beeldend kunstenaar, singer-songwriter en filosoof. Bij het
schrijven van haar masterscriptie filosofie komt zij bij toeval twee boeken
tegen die ooit bestsellers waren in Engeland:
Birds as Individuals en Living with Birds, beide geschreven door
Len Howard, het pseudoniem van Gwendolen Howard (1894-1973). Nu is haar
werk grotendeels vergeten. Eva vindt dat zonde, want (stelt ze) 'met haar onderzoek was ze haar tijd ver
vooruit en de boeken die ze schreef zijn voor lezers nu ook nog interessant'.
Helaas blijkt er over haar leven weinig bekend te zijn. Eva besluit
daarom feiten en fictie te vermengen. Het resultaat is een geromantiseerde
biografie waarin, ter illustratie, af en
toe korte stukjes staan die overgenomen zijn uit de boeken van Len Howard over
haar vogelonderzoek.
Welke feiten vormen de ruggegraat van Eva's roman? Gwendolen
Howard is de jongste dochter van de welgestelde Britse dichter en toneelschrijver
Henry Newman Howard (1861-1929). Samen met haar ouders brengt ze haar jeugd
door in diverse landhuizen in Engeland en Wales voor ze, nauwelijks volwassen,
naar Londen verhuist om er een muzikale carrière te starten. Ze geeft er onder andere muziekles aan arme
kinderen en speelt viool in een orkest onder leiding van een bekende dirigent
(Malcolm Sargent). Na het overlijden van haar vader erft ze genoeg om te
stoppen met de muziek en een huisje met
een grote tuin te kopen op het platteland. Daar begint ze met het bestuderen
van het gedrag van vogels. Ze is ervan
overtuigd dat het gedrag van dieren alleen in natuurlijke omstandigheden echt
bestudeerd kan worden, omdat ze zich in gevangenschap nooit natuurlijk zullen
kunnen gedragen. Een hele nieuwe visie
die tegenwoordig niet meer betwist wordt. Na een aantal tijdschriftartikelen
volgen de boeken waarmee ze bekend zou worden.
Ze blijft er haar leven lang wonen om onderzoek te doen naar
de vogels in de buurt. Ze weet te voorkomen dat er een bungalowpark rondom haar
terrein gebouwd wordt. Haar
bezittingen laat ze na aan de Sussex Naturalist Trust die haar belooft er een
vogelopvang van te zullen maken. Daar is
niets van terecht gekomen: het huisje is verkocht en de bomen in de tuin zijn
gekapt. Ze ligt begraven in een naamloos graf op de begraafplaats achter haar
huis.
De roman die Eva Meijer rondom deze feiten gebouwd heeft,
zit goed in elkaar. Nergens worden de feiten verdraaid om in het deels
verzonnen verhaal te passen. Eerder andersom: Eva tracht voor elk feit een
aannemelijke, psychologische verklaring te vinden en die in het verloop van de
gebeurtenissen uit te werken. De beschrijving van de persoonlijke ontwikkeling
van een eenzaam kind naar een zelfstandige vrouw die naar vrijheid verlangt en
tot rust komt in haar Birds Cottage in Ditchling komt heel vanzelfsprekend
over. En niet alleen Len Howard, ook de andere hoofdrolspelers in de roman komen
goed tot hun recht.
De ingelaste stukjes uit de boeken over de vogels hebben eveneens
een hoofdpersoon: Ster. Len Howard had een sterke band met de vogels in haar
tuin. Ze herkende ze niet alleen aan de kleurschakeringen van hun veren, maar
ook aan hun gedrag. De vogels vertrouwden haar en stelden haar daarmee in staat
hun gedrag van heel dichtbij te bestuderen. De manier waarop ze naar ze kijkt,
hoe ze met hen omgaat en wat haar opvalt aan hun gedrag komen in deze korte
tekstfragmenten met Ster in de hoofdrol duidelijk naar voren.
Eva Meijer verdient een compliment. Met Het vogelhuis schreef ze een geslaagde geromantiseerde biografie over
een bevlogen en eigenzinnige onderzoekster die nooit echt de waardering kreeg die
haar toekomt. Maar die daar ook niet om gaf: ze was volkomen tevreden en gelukkig
met haar vogels en met haar onderzoek. Er over schrijven deed ze op verzoek van
anderen. Het is begrijpelijk dat Eva Meijer door haar leven en onderzoek
gefascineerd raakte. In 2016 schreef ze zelf Dierentalen, waarin ze wetenschappelijke onderzoeken naar de communicatie
van dieren besprak. Len Howard stond in feite aan de basis van dit soort
onderzoeken. Het Vogelhuis is een postuum eerbetoon aan deze uitzonderlijke
vrouw.
Eva Meijer - Het vogelhuis. Amsterdam, Cossee, 2016. Geb., 282
pg., ills., isbn:978-90-5936-669-5.
© Jannie Trouwborst, mei 2017.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten