zondag 23 februari 2020

Wim Huijser - De kracht van het wandelen

Wandelen zit in de lift! 

Voor het behoud en de verbetering van onze gezondheid is bewegen noodzakelijk. Dat weet inmiddels iedereen wel. Of we met die wetenschap iets doen is een andere zaak. Maar sinds het niet meer per se nodig blijkt om naar de sportschool te gaan of elke dag een heel stuk te rennen, komen er steeds meer mensen in beweging. Want een half uur per dag wandelen is al voldoende, wordt ons voor gehouden. En daar begint het, want wie merkt hoe fijn wandelen is, zal, naarmate de conditie vooruit gaat, steeds vaker en verder willen wandelen. en daarbij ontdekken dat er aan wandelen heel veel kanten zitten.

Ontstressen in de natuur


In Japan heeft men er een woord voor: Shinrin-Yoku, letterlijk vertaald Bosbad. Er worden daar zelfs speciaal "therapeutische bossen" voor aangewezen. Maar Wim Huijser laat in De kracht van wandelen zien, dat elke natuurlijke omgeving zich leent voor wandelen op een helende manier voor lichaam èn geest. Het gaat namelijk niet alleen om het bewegen, maar ook om het jachtige en veeleisende leven achter je te laten en tot rust te komen. Vandaar dat de gemiddelde leeftijd van de wandelaars steeds lager wordt.

Wat ook helpt zijn de digitale middelen die gebruikt kunnen worden om het vinden en volgen van mooie wandelroutes te vergemakkelijken. Op bijvoorbeeld De Wandelzoekpagina staan wandelingen in alle afstanden en soorten. Een groot deel ervan is ook als GPS-route te downloaden en dus altijd up-to-date. En wie liever een wandelboekje heeft, kan veel van deze wandelingen ook vinden in de wandelgidsen van Wandelbart of Uitgeverij Gegarandeerd Onregelmatig.
En dan is er natuurlijk nog het vertrouwde Wandelnet waar de LAW-routes en streekpaden ontwikkeld worden en die tegenwoordig alle routes uit de gidsen ook als GPS-track aanbieden.

Klein beginnen

Om de voordelen van het wandelen voor je lichamelijke en geestelijke gezondheid te ontdekken, moet je echter klein beginnen. Het liefst kies je daarvoor een natuurlijk omgeving uit: park, bos, strand, polder, uiterwaarden. Wim Huijser neemt je mee op je ontdekkingstocht, stap voor stap. Begin met een kwartiertje, kijk anders naar je omgeving, ervaar de wind, de geuren, laat de drukte en het lawaai achter je. 

"Wanneer je regelmatig op deze manier wandelt en je onderdompelt in de natuur, verandert er iets in jezelf. Je raakt niet meer zo snel overweldigd door een maalstroom van gedachten en ideeën maar kunt die misschien wat sturen of even in de wacht zetten. Je kunt je dan beter richten op wat zich nu, op dit moment afspeelt, op de plek waar je dan bent."

Zoveel mogelijkheden

Tot zover de inleiding. Daarna volgen 42 hoofdstukjes met allerlei aspecten van het wandelen en suggesties. Afgewisseld met evenzovele spreuken en citaten over het lopen, wandelen en beleven van de natuur. En sfeervolle foto's.
Ook in Nederland kun je pelgrimstochten lopen, kinderen krijg je gegarandeerd mee het bos in als je met ze gaat geocachen. Samen wandelen of juist alleen, stiltewandelingen, naar je werk lopen, wandelcoaching, struinen. Dat je er creatief van wordt, blijkt uit de stukjes over kunstenaars, schrijvers en filosofen. En de citaten die van hen opgenomen zijn. 

Het boekje is niet duur en een heel leuk cadeau voor iedere wandelaar. De beginneling zal er steun in vinden, de gevorderde zal nieuwe mogelijkheden ontdekken en de ervaren wandelaar zal vooral genieten van de herkenning, de toepasselijke spreuken en foto's.

"We zullen niet ophouden met ontdekken en het einde van al onze ontdekkingen zal de terugkeer zijn naar waar we zijn begonnen en we zullen de plaats voor de eerste keer kennen." T.S. Eliot.

"Pessimisten wandelen altijd in een regenjas; optimisten worden nat." John Vangelis.

"Wie wandelt, verandert. Op ons levenspad zijn we altijd in beweging". Anselm Grün.

"Bij slecht weer kun je wel lekker met je hoofd in de wolken lopen.". Loesje.

 Wim Huijser - De kracht van wandelen. Ede, De Lantaarn, 2019. Pb., 160 pg., kleurenfoto's. ISBN:978-94-6354-103-9

© Jannie Trouwborst, februari 2020.



9 opmerkingen:

  1. Het regent wandelboeken momenteel! Zelf ben ik in de ban van lange-afstands-wandelpaden die dwars door Nederland lopen. Maar of ik daar nou al die boeken over wil lezen... misschien wel een keer eentje, maar ik vraag me af of genoeg belangstelling is voor de tientallen titels die afgelopen jaren verschenen zijn. Mijn moeder gaf me een wandelboek met veel ruimte voor eigen ervaringen, ook leuk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dit vond ik gewoon erg leuk als cadeautje voor beginnende wandelaars. En omdat er zoveel toepasselijke citaten in staan en het aantrekkelijk is uitgevoerd. Leuke tips en weetjes ook. Niets zwaars aan. Kijk er maar eens in als je het een keer ergens tegenkomt. Ik vond het tijdens de vakantie in een bezoekerscentrum van Staatsbosbeheer in Flevoland.

      Verwijderen
  2. Hoi Jannie, wandelen is iets wat ik ook heel graag doe. Omdat ik niet zo'n geweldige conditie heb loop ik nooit meer dan 2 uur achter elkaar. Ik heb 2 vaste routes: eentje door Amelisweerd en eentje vanuit Lunetten naar Utrecht Centrum. Ik zou ook erg graag langere wandelingen op andere plekken willen maken, maar daarvoor ontbreekt mij helaas de energie. Groetjes, Erik

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Erik, ik vind twee uur achter elkaar al een hele prestatie. Vanuit Utrecht met het OV kun je op heel veel mooie plekken in de buurt komen waar je in twee uur een prachtige wandeling kunt maken. Kijk maar eens op de Wandelzoekpagina, bv. bij Groene wisselwandelingen tot ca. 7 á 8 km. Maar als je tevreden bent met het mooie Amelisweerd, laat je dan niets opdringen hoor!

      Verwijderen
  3. Wat een leuk boek! Ik wandel bijna elke dag een klein uur. Heerlijk!
    Dit boek gaat op mijn verlanglijstje, bedankt Jannie!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een klein uur!! Wat een vooruitgang. Fijn hè, als dat kan?

      Verwijderen
  4. Eerlijk gezegd vind ik wandelen in mijn eigen drukke stad ook leuk. Amsterdam heeft zoveel straatjes en steegjes en weggetjes die ik nog niet ken terwijl ze toch dichtbij zijn. Ik heb een tijdje elke dag een half uur wat sneller gewandeld en daarbij heel wat van mijn eigen stad ontdekt. En dat was ook al ontstressend.
    Leuk dat er een boek voor beginnende wandelaars is. Al denk ik dat ik mijzelf daar niet meer onder kan scharen. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. O, dit klinkt wel als een heel leuk (cadeau)boek !
    Wat ik me trouwens wel afvraag soms, is of lopen met zo'n app of gps nog wel zo ontspannend is ? Je bent dan tóch weer met je telefoon bezig, lijkt me..
    Terwijl ik gewoon een half uurtje wandelen, al doe ik elke dag eigenlijk hetzelfde rondje, heerlijk ontspannend vind. Even de spinnenwebben uit je hoofd laten waaien..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je moet de GPS als een hulpmiddel zien. Als ik kan kiezen tussen een papieren beschrijving of een GPS route dan kies ik die laatste: verdwalen is dan uitgesloten en anders loop ik heel ingewikkeld te lezen. Lopen wij een LAW-route, dan lopen we op de rood-witte tekens en hebben de gps stand-by staan voor het geval er iets ontbreekt of als er omgelopen moet worden. In het boekje wordt maar terloops over de GPS gesproken, bij geocachen is hij onmisbaar. Wij hebben trouwens een GPS-apparaat en lopen dus niet met de telefoon. Het boekje gaat verder bijna helemaal over ontspannen wandelen met aandacht voor je omgeving. Dat kan ook als je elke dag een half uurtje hetzelfde rondje loopt. Maar voor wie alleen in het weekend tijd heeft, is een langere wandeling in een natuurlijke omgeving echt een aanrader. Ik loop ook elke dag een rondje door ons dorp, maar ik kijk er naar uit om minstens een keer per week echt helemaal buiten te zijn in een groene rustige omgeving.

      Verwijderen