zaterdag 5 februari 2022

Gerbrand Bakker - De kapperszoon

Er is lang naar uitgekeken, maar daar is hij dan: een nieuwe roman van Gerbrand Bakker. En wat voor één! Een origineel uitgangspunt met verrassende wendingen in de typerende, prettig leesbare Bakker stijl. Het was het wachten meer dan waard.
 
Vliegtuigramp
 
Zeg "Vliegtuigramp" en veel mensen zullen de MH17 noemen. Maar ik herinner mij nog heel goed de ramp op zondag 27 maart 1977, toen op de luchthaven Tenerife Noord (destijds bekend als Los Rodeos) op het Canarische eiland Tenerife twee vliegtuigen van het type Boeing 747 – een van Pan Am en een van de KLM – op elkaar botsten. Daarbij kwamen 583 mensen om het leven. Het is daarmee de grootste ramp uit de geschiedenis van de luchtvaart. Slechts 61 inzittenden, allen aan boord van het Pan Am-toestel, overleefden de ramp. Dat is nu 45 jaar geleden en er is nauwelijks meer aandacht voor. Maar Bakker haalde de ramp uit de vergetelheid door er een bijzondere roman omheen te schrijven.

De kapperszoon en de schrijver

Hoofdpersonen zijn een kapper en een schrijver. De kapper, Simon, is de zoon van een van de omgekomen passagiers. Zijn vader heeft hij niet gekend: hij werd geboren na het ongeluk, maar hij zit wel met veel vragen. De schrijver is zijn klant en vindt het gegeven interessant en wil er graag meer over weten. En zo ontstaat een boek waarin heel veel achtergrondinformatie over de vliegramp naar boven komt, want Simon zoekt de antwoorden die hij van zijn moeder en grootvader niet krijgt op via internet. De schrijver speelt een kleinere, maar vermakelijke rol. Hij heeft veel weg van Gerbrand Bakker zelf. Zo heeft hij een uiterlijk dat lijkt op dat van Bernlef en heeft hij romans geschreven als Beneden is het kil, De landweg, April en Amandelbomen bloeien rood. Het ontbreekt in dit bijzondere verhaal niet aan humor. Zelfs de Verantwoording achter in het boek doet je glimlachen.

Vader, grootvader en moeder

Waarom ging Simons vader, zonder iets te zeggen, op reis om het moment dat zijn moeder net zwanger was? Waarom wil ze hem niets vertellen? Wat weet zijn grootvader precies? Waarom zat een stagiair uit de kapperszaak in hetzelfde vliegtuig? Als Simon eenmaal begint te zoeken, laat het hem niet meer los. Met zijn grootvader bezoekt hij de plek waar de resten van veel slachtoffers begraven zijn. Maar daar ontdekt hij ook, dat van velen niets is terug gevonden en dat ook zijn vader nooit geïdentificeerd is. Bakker constateert (via Simon) op verschillende momenten in het verhaal dat er voor deze slachtoffers veel minder aandacht was dan voor die van de MH17. Pas in 2007 werd er een internationale herdenking gehouden op Tenerife en een monument onthuld.
Grootvader Jan wil graag dat Simon zijn kapperszaak (die zijn zoon Cornelis runde) overneemt, nu Cornelis er niet meer is. Simon vindt het geen prettig werk en de zaak is vaker dicht dan open. Zijn moeder Anja doet vrijwilligerswerk in het zwembad met geestelijk gehandicapte kinderen, daar betrekt ze ook Simon bij. Het geeft het verhaal allerlei extra wendingen, die toch uiteindelijk wel weer met elkaar te maken hebben. Via de gesprekken die Simon met zijn grootvader en moeder voert, krijgt de lezer een goed beeld van ze.

Eind goed, al goed?
 
Het is heel moeilijk om meer over de inhoud te schrijven, zonder de plot te verklappen. De gekozen constructie houdt de spanning er tot het einde in. De schrijver en de barman van de kroeg waar Simon de schrijver ontmoet, zorgen voor de humor in het verhaal. En dan zijn er nog de honden (ook een Bakker ding) en de Spaanse woorden: als al je boeken in het Spaans vertaald worden en je daar goede contacten hebt, dan spreek je natuurlijk ook zelf een beetje Spaans. Alles samen genomen is deze dikke roman zonder meer geslaagd. Een interessant onderwerp, goed uitgewerkt in een spannend verhaal, met de nodige humor en in de kenmerkende heldere Bakkerstijl, zonder zweverige metaforen. Met als basis de kracht van familiebanden en de behoefte je herkomst te kennen. En het einde? Dat mag iedereen zelf invullen.

Gerbrand Bakker - De kapperszoon. Amsterdam, Cossee, 2022. Pb., 303 pg. ISBN:978-90-6452-001-9 (ook gebonden verkrijgbaar).

© Jannie Trouwborst, februari, 2022.

11 opmerkingen:

  1. Bijzonder dat er na zo'n lange periode weer een roman van hem is verschenen. Ik lees Gerbrand Bakkers romans liever dan zijn non-fictie, dus ben blij hiermee.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik lees beide graag. Maar ik vind Juni nog altijd zijn mooiste boek, gevolgd door de Perenbomen bloeien wit. Ook mooier dan deze eerlijk gezegd.

      Verwijderen
  2. Vanmorgen ben ik begonnen in dit boek, ik wilde je nog waarschuwen dat er een nieuw boek van Gerbrand Bakker uit is. Maar ik had het kunnen weten dat jij het wist.
    Ik lees je recensie nog niet, eerst het boek lezen...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Weet je dat ik dankzij jouw Leestafel.info de debutantenprijs ontdekte en daarmee Boven is het stil van Gerbrand Bakker? Ben je na al die jaren nog steeds dankbaar daarvoor!

      Verwijderen
  3. Ik ben nu ongeveer op de helft en vind het ook weer prachtig. Wat heb ik gelachen bij Beneden is het kil. Anders dan Lalage, lees ik zijn non-fictie denk ik liever.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik waardeer beide op een andere manier. Maar waarderen doe ik ze zeker. Ik ben benieuwd naar jouw recensie. Of komt die niet?

      Verwijderen
  4. Ik heb het gisteren uitgelezen, die van mij komt t.z.t ook bij De leesclub online :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oh dat is een leuk verhaal Jannie! Ja ik heb het boek (Kapperszoon) nu ook uit. Ik was ziek, dus sloeg niets op maar nu eindelijk een recensie kunnen schrijven, zo mooi als jij ze maakt,lukt me nooit.
    Ik merkte dat het verhaal nog lang door mijn hoofd spookte, er zit heel veel in.

    Dettie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb net jouw recensie op leestafel.info gelezen en daar is helemaal niets mis mee!. Je diept de inhoud en gelaagdheid beter uit dan ik. Ik las ondertussen meer recensies en ik voel heel sterk de behoefte om het boek snel nog eens te lezen. Om het nog meer te kunnen waarderen.

      Verwijderen
  6. Jannie, Gerbrand Bakker is zondag 20 maart 19.25 uur te zien in Brommer op zee. VPRO, NPO 2


    Dit staat bij de aankondiging
    Gerbrand Bakker (1962) is te gast, hij komt na twaalf jaar met een nieuwe roman: 'De kapperszoon'. Het boek gaat over Simon die kapper is in de Amsterdamse Jordaan. In tegenstelling tot zijn grootvader, die ook kapper was, is hij niet erg gepassioneerd over het knippen en scheren. Maar er is één klant met wie hij graag contact heeft: de schrijver. De schrijver zoekt naar een onderwerp voor zijn volgende boek en wordt gegrepen door het verhaal van Simons vader. Want, is Simons vader echt omgekomen bij de vliegtuigramp op Tenerife in 1977? En, waarom stapte hij überhaupt in dat vliegtuig en liet hij zijn zwangere vrouw achter?

    -

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel Dettie. Ik had het gezien, maar lief dat je me nog even helpt herinneren.

      Verwijderen