Achterflap: Alice wil op
reis, haar herinneringen achterna, weg uit de gevangenis die haar huis is
geworden. Maar ze is oud en uitgeblust na de dood van haar man en haar
uitstapjes in de wereld liggen steeds dichter bij huis. Soms komt ze dagenlang
de deur niet uit en reist ze alleen nog in haar gedachten.
Enkele
jaren na De buitenkant van Meneer Jules
(KLIK HIER)schreef Diane van Broeckhoven een vervolg met de titel: Reiskoorts, een verhaal voor onderweg. Alice is alleen en droomt
steeds vaker over vroeger. Over Parijs bijvoorbeeld, waar ze tijdens haar
huwelijksreis met Jules was. En hoewel ze gezworen heeft nooit meer zonder
Jules op reis te gaan, trekt ze op een dag in april de stoute schoenen aan en
bestelt een retour met de Thalys naar Parijs, vast van plan het pension op te
zoeken waar ze verbleven. Maar eenmaal in Parijs zinkt haar de moed in de
schoenen en brengt ze de rest van de dag door in een cafeetje dicht bij het
Gard-du-Nord.
Haar volgende uitstap is dichter bij huis: op aandringen van haar
zus (ook weduwe) gaat ze in september een weekje mee naar Oostende. Maar het klikt
niet tussen de zusters, ze zijn elkaar ontgroeid. Als haar zus alleen er op
uittrekt voor een wandelingetje pakt ze haar koffer en schrijft een
excuusbriefje. “Bedankt voor alles, ik
zal het nooit vergeten. Maar ik wil naar huis. Samen zijn met iemand, zelfs
mijn eigen zuster, maakt me heel alleen.”
Het hoofdstuk Antwerpen (maart) speelt zich af
in de omgeving van haar woning. Ze trekt een poosje op met een andere
alleenstaande vrouw, die kort daarvoor haar zeer bejaarde moeder verloor. Met
de auto doen ze samen boodschappen en bezoeken ze samen de begraafplaats. Maar
al snel ontstaat er wrevel: “De twee
vrouwen waren te oud en te star geworden voor nieuwe vriendschappen. Ze
verstikten elkaar in de plots opflakkerende verbondenheid en overtroefden
elkaar met hun gemis.” Daarbij was
de een gevormd door de taaie weerstand die ze moest bieden tegen een
veeleisende moeder en de ander door de aanpassing aan de wensen van haar Jules.
Als ze door de onenigheid niet meer met de auto mee mag, verlaat ze stoer haar
huis om aan haar ex-vriendin te tonen, dat ze het ook met de tram wel redt.
Maar tijdens de reis beseft ze hoe oud en stram ze is: ze stapt niet eens meer
uit en maakt een rondje tot ze weer bij haar halte is, dromend van de tijd, dat
ze nog kwiek het balkon op en af sprong.
Haar vriendin Yvonne is bij voorbaat
kansloos als ze probeert Alice over te halen om in mei mee te gaan naar
Benidorm. En in het laatste hoofdstuk Wonderland (december) beginnen droom en
werkelijkheid door elkaar te lopen en wordt duidelijk dat Alice naar haar
laatste reis verlangt.
Uiteraard
is dit alles niet zo nuchter beschreven als hierboven. De sfeertekening is
pakkend, je ziet het stuntelende, eenzame mensje voor je. Je voelt haar wanhoop
en eenzaamheid. Met weinig woorden, in perfect Nederlands, schildert Diane
Broeckhoven situaties en gevoelens, zonder ze ook maar een moment dramatisch te
maken. Zo Nederlands, dat ik even verbaasd was, dat Alice niet vanuit Amsterdam
met de Thalys vertrok…. Een ontroerend boekje, dat ook heel goed gelezen kan
worden zonder De buitenkant van Meneer Jules te kennen. Een aanrader.
Antwerpen,
House of Books, 2006. Paperback, 73 p., isbn 90-443-1500-5.
©
JannieTr, december 2007.
(waardering: 7,0).
Geen opmerkingen:
Een reactie posten