Achterflap samenvatting:
Op een dag krijgt Kristien
Hemmerechts een e-mail van een haar volslagen onbekende vrouw, Ann. Ann stelt
Kristien de vraag die ze al dikwijls kreeg: wil je mijn verhaal opschrijven?
Voor één keer gaat de schrijfster in op het verzoek. Ann lijdt al jaren aan
anorexia, die ongeneeslijk lijkt, en wil een einde aan haar leven maken. Ze
torst een incestverleden: een wond waaraan haar familie desnoods geloof wil
hechten, maar waarnaar ze niet lijkt te handelen. En dus blijft Ann met haar
uitgemergelde lichaam roepen: geloof me.
Kristien Hemmerechts spreekt met Ann, haar broers en haar moeder en nadien ook met (soms onwillige) therapeuten. Ze doet in dagboekvorm verslag van de confrontatie met een onoplosbare familiegeschiedenis en een halsstarrig ziektepatroon. Ze stelt het voortdurend falen vast van de medische en psychologische begeleiding die Ann kreeg. Ze bewondert Anns moed om ondanks alles te blijven vechten.
Kristien Hemmerechts heeft Anns verhaal opgetekend met al het inlevingsvermogen en de absolute eerlijkheid die daarvoor nodig zijn. Ze gaat op zoek naar de maatschappelijke oorzaken van anorexia, betrekt Anns verhaal op zichzelf en worstelt met de eeuwige vraag: in hoeverre is het mogelijk een ander echt te kennen?
Kristien Hemmerechts spreekt met Ann, haar broers en haar moeder en nadien ook met (soms onwillige) therapeuten. Ze doet in dagboekvorm verslag van de confrontatie met een onoplosbare familiegeschiedenis en een halsstarrig ziektepatroon. Ze stelt het voortdurend falen vast van de medische en psychologische begeleiding die Ann kreeg. Ze bewondert Anns moed om ondanks alles te blijven vechten.
Kristien Hemmerechts heeft Anns verhaal opgetekend met al het inlevingsvermogen en de absolute eerlijkheid die daarvoor nodig zijn. Ze gaat op zoek naar de maatschappelijke oorzaken van anorexia, betrekt Anns verhaal op zichzelf en worstelt met de eeuwige vraag: in hoeverre is het mogelijk een ander echt te kennen?
Een
aantal maanden geleden las ik van Kristien Hemmerechts het boek Donderdagmiddag
halfvier (KLIK HIER).
Daarin haalde ik een passage aan uit Wikipedia die ook voor dit boek relevant
is:
Constante in haar
fictiewerk is het thema van het menselijk onvermogen: door verlies en
gebrekkige communicatie zijn haar personages vaak niet in staat greep op hun
leven te krijgen en blijvende, bevredigende relaties aan te gaan. Ze blijven
vaak met hun hoofd in het verleden hangen en worden geteisterd door gevoelens
van vervreemding, eenzaamheid en schuld.
Haar stijl en techniek
kenmerken zich door een tamelijk afstandelijke registratie van gebeurtenissen
en gedachtes; rechtstreeks ingrijpen in een verhaalgebeurtenis doet zij
nauwelijks, zij toont - zonder te moraliseren - personages en gebeurtenissen
die vastlopen. Vaak vertrekken haar romans vanuit een eenvoudig en herkenbaar
gegeven (een sterfgeval, een scheiding), waar vervolgens verschillende
verhaallijnen en personages omheen opgezet worden die een complex netwerk
opleveren, dat niet alleen voor de personages maar soms ook voor de lezer
verlammend werkt.
(Bron: Wikipedia)
Dit
boek is geen roman en vraagt om een volledig andere benadering bij de poging er
een leesverslag/persoonlijke beoordeling over te maken. Dat literaire
non-fictie een steeds belangrijker plaats in gaat nemen in de Nederlandse
letteren mag duidelijk zijn. Vaak gaat het daarbij om het beschrijven van
“historische” of maatschappelijke gebeurtenissen aan de hand van een
individuele en/of familiegeschiedenis (Suzanne Jansen – Het pauperparadijs
(Veenhuizen) of Frank Westerman – De Graanrepubliek (via Mansholt de
landbouwcrisis en de sociale geschiedenis van Oost-Groningen, etc.)).
Toch
zou ik dit boek niet onder die categorie willen laten vallen. Het is een
individueel verhaal, zowel over Ann als over de manier waarop Kristien er mee
om gaat. En dat blijft het ook: algemene conclusies kunnen er niet uit
getrokken worden, of je zou wel erg cynisch moeten zijn: “de” medische stand
faalt bv. De geschiedenis van elke anorexia-patient is daarvoor ook te verschillend.
De gevolgen van incest kunnen verschrikkelijk zijn, maar ook die verschillen
van persoon tot persoon. Waarom genezen sommigen wel en anderen nooit? Wat dat
betreft roept het boek meer vragen op, dan dat het algemeen geldige antwoorden
geeft. Dat hoeft ook niet, dat maakt het ook geen slecht boek. Het betekent
voor mij wel dat ik het niet onder de noemer van literaire non-fictie zou
willen scharen.
Maar
een roman (fictie) is het ook niet. Het verhaal is de harde werkelijkheid. En
daarom kan het ook niet als een roman beoordeeld worden. Daarin zou je je bv.
afvragen: hoe geloofwaardig zijn de karakters en hun wisselwerking? Dat is een
vraag die eigenlijk not-done is in dit geval. Kristien Hemmerechts had geen
keus: ze moest het verhaal van Ann wel geloven om er een boek over te kunnen
schrijven. Ze heeft haar twijfels, gunt het de “anderen” om hun kant van het
verhaal te vertellen, maar ze moet wel in Ann’s verhaal blijven geloven om niet
alleen het boek tot een goed einde te kunnen brengen, maar ook om deze vrouw
(die haar zeer aan het hart gaat) niet te laten vallen.
Nu
ben ik er nooit een voorstander van geweest om boeken te beoordelen door ze in
een bepaalde categorie te plaatsen. Maar ook voor boeken die “nergens” onder
lijken te vallen moet het mogelijk zijn weer te geven waarom het boek wel of
niet aanspreekt. Ingewikkeld, maar ik zal een poging doen.
Mij
heeft in de eerste plaats teleurgesteld, dat de verwachting, zoals ik die
hierboven beschreef (algemeen geldige conclusies te kunnen trekken, inzicht in
het fenomeen te krijgen etc), niet waargemaakt werd. Wel heb ik de overtuiging
gekregen, dat dat ook niet mogelijk was. Daarnaast lijkt het me voor critici
erg moeilijk vragen te stellen over de geloofwaardigheid van het verhaal. Het
is alsof je daarmee iemand over de rand van de afgrond duwt, waar ze al op
balanceert. En toch kwamen die vragen wel steeds bij mij boven. Ann gijzelt
haar familie via haar anorexia met een verhaal dat ze niet meer kunnen
controleren (vader is dood), dat ze moeilijk kunnen geloven (niemand heeft er
ooit iets van gemerkt), dat ze gedwongen worden te accepteren (anders wordt ze
nooit beter of pleegt ze meteen zelfmoord) en dat hun met een enorm
schuldgevoel opzadelt (als ze erkennen dat ze haar er alleen mee hebben laten worstelen).
Kristien
Hemmerechts draagt zoveel dagboekfragmenten aan, van Ann en van haarzelf,
emails tussen hen beiden en naar en van anderen, sms-jes, interviews met
familieleden en therapeuten. Omdat ook niet alles helemaal chronologisch
gebracht wordt, wordt het allemaal op den duur wat verwarrend. Soms vraag je je
af: wil Ann wel beter worden? Of: Straft zij vooral haar familie met haar
ziekte? Sommige incestslachtoffers ontwikkelen schizofrenie. Met behulp van
medicijnen kunnen die weer redelijk functioneren. Zou dat bij deze vorm van
anorexia ook al geprobeerd zijn? Want dat het om een psychische ziekte gaat, is
wel duidelijk geworden.
Ik
denk, dat Kristien Hemmerechts ook in dit boek recht heeft gedaan aan de
typering over haar romans, zoals ik die hierboven uit Wikipedia citeerde. Zaken
als: Menselijk onvermogen, gebrekkig communicatie, gevoelens van vervreemding,
eenzaamheid en schuld, afstandelijke registratie van gebeurtenissen en
gevoelens zonder rechtstreeks ingrijpen, uitgaan van een eenvoudig en
herkenbaar gegeven “waar vervolgens
verschillende verhaallijnen en personages omheen opgezet worden die een complex
netwerk opleveren, dat niet alleen voor de personages maar soms ook voor de
lezer verlammend werkt.”
Dat
wil niet zeggen, dat zij zich niet betrokken gevoeld zal hebben bij Ann en haar
lijdensweg. Dat wil ook niet zeggen dat ik het verhaal van Ann niet schrijnend
vond, net zoals dat van haar familieleden. Maar ik ben niet zo enthousiast over
het geheel. Er blijven te veel “losse eindjes” over (zoals men van een roman
zou zeggen) om het boek tot iets te maken, dat zoveel indruk nalaat, dat je het
nogmaals wilt lezen.
Amsterdam,
Atlas, 2008. Paperback, 300 p., 2e dr.
©
JannieTr, juni 2008
(waardering 6,5) N.B. DIT BOEK WERD OVERGEZET VANUIT MIJN OUDE WEBLOG EN HEEFT DUS EEN IETS ANDER FORMAT.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten