Februari 2013 - waardering: 7,5.
Inleiding
Ons thema dit jaar: historische romans, bracht ons dit keer naar Parijs. Opnieuw een
vertaald boek, niet de gewoonte in onze leeskring. Zonder meer de complimenten
voor de vertaalster, Alice Teekman:
tijdens het lezen kreeg je nergens het idee dat het een vertaling was en zo
hoort het natuurlijk eigenlijk ook te zijn. De keuze voor dit boek kwam voort
uit de periode waarover geschreven werd, de plaats van handeling en het succes
dat de schrijfster had met eerdere boeken. Door juist niet voor het meest
succesvolle boek te kiezen valt beter te beoordelen over welke kwaliteiten ze
beschikt. Bovendien was dit boek nog
niet gelezen door de leden van de leeskring. Bij het boek hoort een uitgebreide
website met allerlei achtergrondinformatie die een verrijking van het
leesplezier kan betekenen.
Samenvatting
Parijs,
tijdens het Tweede Keizerrijk, in de tweede helft van de 19de eeuw. Honderden
huizen worden met de grond gelijkgemaakt en complete wijken verdwijnen van de
kaart. Het oude Parijs wordt vernietigd door de ambities van baron Haussmann,
die opdracht heeft gekregen de stad opnieuw vorm te geven, en veel Parijzenaars
verzetten zich tevergeefs tegen de onverbiddelijke onteigeningsbevelen. Rose
Bazelet leidt een rustig leven in haar huis aan de rue Childebert, in de
schaduw van de kerk van Saint-Germain-des-Prés. Ze leest haar krantje, Le Petit Journal, gaat op bezoek bij
haar vriendin Alexandrine, de bloemenverkoopster die de winkelruimte op de
begane grond van haar huurt, en koestert zich in de goede zorgen van Germaine
en Mariette, haar toegewijde bedienden. Tot de dag komt waarop ze een brief van
de prefectuur ontvangt waarin staat dat de rue Childebert op het tracé ligt van
de nieuwe boulevard Saint-Germain: de sloop van haar huis is onvermijdelijk
geworden.
Rose heeft haar overleden echtgenoot, Armand, een belofte gedaan en voor haar is het ondenkbaar dat ze zijn ouderlijk huis zal verlaten. Ze is vastbesloten zich tot haar laatste snik te verzetten en schrijft hem, haar grote liefde, over haar dagelijkse strijd. Met elke brief graaft ze dieper in haar verleden en onthult, stukje bij beetje, het geheim dat ze dertig jaar heeft bewaard.
Rose heeft haar overleden echtgenoot, Armand, een belofte gedaan en voor haar is het ondenkbaar dat ze zijn ouderlijk huis zal verlaten. Ze is vastbesloten zich tot haar laatste snik te verzetten en schrijft hem, haar grote liefde, over haar dagelijkse strijd. Met elke brief graaft ze dieper in haar verleden en onthult, stukje bij beetje, het geheim dat ze dertig jaar heeft bewaard.
Tatiana de
Rosnay neemt ons met deze briefroman mee in een wereld waarin tal van
eenvoudige beroepen en ambachten floreerden – kruidenverkoopster, boekbinder,
voddenraper –, en waarvan nu weinig sporen meer resten. Een bladzijde van de
geschiedenis wordt omgeslagen en Rose doet als getuige van dat tijdperk verslag
van het trauma dat door die grote ‘verfraaiingswerken’ werd veroorzaakt.
De brieven houden het midden tussen zelfanalyse en boetedoening en vormen een eerbetoon voor een vrouw die in haar eentje het gevecht aangaat en niet van plan is zich gewonnen te geven. In deze lofzang op Parijs zijn de huizen vol geheimen en de muren doordrenkt van herinneringen. (Website Het huis waar jij van hield).
De brieven houden het midden tussen zelfanalyse en boetedoening en vormen een eerbetoon voor een vrouw die in haar eentje het gevecht aangaat en niet van plan is zich gewonnen te geven. In deze lofzang op Parijs zijn de huizen vol geheimen en de muren doordrenkt van herinneringen. (Website Het huis waar jij van hield).
Leeservaring
Voor de allereerste keer waren de leden van de
leeskring het roerend eens: een 7,5 voor dit boek. Maar de redenen die ze er
voor gaven verschilden, dat dan weer wel. De een vond het verhaaltje nogal dun,
maar de sfeer uitstekend beschreven. De ander vond de manier waarop de historie
verwerkt was in het verhaal goed geslaagd. Weer een ander vond de stijl waarin
het boek was geschreven bijzonder. Maar uiteindelijk had iedereen er wel iets
in gevonden en het dus met plezier gelezen, waardoor een unaniem cijfer uit de
bus kwam: 7,5.
De uitgebreide achtergrondinformatie die via de website bij het boek
hoort, bewees zijn nut. Nadat hier in de inleiding enige aandacht aan was
besteed en ook de biografie van de schrijfster aan de beurt was geweest, werd
naar aanleiding van de vooraf per mail toegestuurde vragen (zie bij
Discussievragen) over zowel inhoud als de uitwerking van het boek uitgebreid
gediscussieerd. Ik zal er een enkel punt uit halen.
De titel:
Rose was de oorspronkelijke titel.
Bij de Nederlandse uitgave werd dat Het
huis waar jij van hield. Voor beide is wel iets te zeggen. Hoewel Rose haar verhaal vertelt via een lange
brief aan haar overleden man vormen toch de gebeurtenissen in Parijs meer de
hoofdmoot van het verhaal dan het geheim dat zij daarnaast op wil biechten. "Het huis" staat daarbij symbool
voor wat er met andere huizen en bewoners gebeurde. Maar "waar jij van hield", verwijst ook (cynisch)
naar het trieste geheim dat er bewaard werd. Wie voor Rose als titel kiest, zal het opgevallen zijn dat bloemen een
terugkerend motief en symbool
vormen.
Feiten en
fictie: een dun verhaaltje, noemde
een van de leden van onze leeskring het. Als we het over de fictie hebben, dan
ben ik het daarmee wel eens. Het geheim dat Rose aan haar man op wil biechten
vormt naar mijn idee ook niet de echte plot van het verhaal, het is aanwezig om
de spanning er in te houden. En dat lukt redelijk. Maar omdat wij dit jaar op
zoek zijn naar hoe auteurs omgaan met de feiten in historische romans kijken we
anders naar dit boek, met meer interesse voor het historische verhaal. En dat
klopt tot in de kleinste details. Er is veel zorg aan besteed, er wordt heel
veel historische kennis overgebracht en toch krijgt het nergens een schoolmeesterachtig
toontje. Het drama waar vele inwoners van Parijs in deze periode mee te maken
kregen, is gegoten in een verhaal dat leest als een intrigerende roman. Met een
perfecte sfeertekening.
Partij
kiezen: Bij deze historische romans vragen we ons ook steeds af: kiest de
auteur partij in het historische onderwerp? Omdat Rose ons haar visie geeft van
de gebeurtenissen die tot de verwoesting van o.a. haar huis leiden, lijkt het alsof
de auteur haar kant kiest. Toch is dat niet zo. Niet alleen in haar noot op de
laatste pagina maar ook via de bloemenverkoopster en vriendin van Rose,
Alexandrine, laat Rosnay ook een tegengeluid horen met de positieve kanten van
het verhaal: meer schone lucht, veilig drinkwater, ruim baan voor het
toenemende verkeer, elektrische straatverlichting en niet te vergeten: een
goede riolering.
Ook inhoudelijk
waren er genoeg vragen om over door te praten, zoals: Waarom zou Rose nooit
over haar geheim met Armand gesproken hebben, Is er een verklaring voor de
slechte relatie tussen Rose en haar dochter,
Wat is de rol van de literatuur waar Rose plotseling belangstelling voor krijgt
(titels, onderwerpen)?
Kortom: we hebben hier te maken met een boek dat
met plezier werd gelezen, waar we weer een hoop van opstaken en waar we daarna nog een aangename avond aan
beleefden bij de bespreking. Zeker aanbevolen voor leesclubs!
Tatiana Rosnay - Het huis waar jij van hield.
Amsterdam, Artemis, 2011. Geb., 205 pg., isbn: 978-90-472-0205-9.
©JannieTr, februari 2013.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten