woensdag 1 april 2009

Jan Lampo – Antwerpen in letters


April 2009 – waardering: 7,0.

Een aankondiging op de site van de Zeeuwse bibliotheek trok mijn aandacht:

Antwerpse literaire wandeling op 24 april 2009
                                                          
Antwerpen is al eeuwen lang een boekenmetropool. In de 16de eeuw stichtte Christoffel Plantin hier de eerste industriële drukkerij-uitgeverij die tot een ware international zou uitgroeien. Vandaag herbergt Antwerpen de twee grote boekenbeurzen die Vlaanderen rijk is en de Scheldestad was de eerste stad in de Lage Landen met een stadsdichter. Allerlei literaire organisaties wonen in de stad en talrijke manifestaties vinden er plaats. Bekende en minder bekende auteurs vonden en vinden een onderkomen aan de bocht van de Schelde.
Een gids neemt ons mee door het literaire Antwerpen van vandaag. Verwacht geen saaie opsomming van geboortehuizen en sterfhuizen, maar wel een wandeling gekruid met levendige anekdotes en vol met citaten. Natuurlijk ontbreekt op deze wandeling het Letterenhuis niet, de Vlaamse pendant van ons Letterkundig Museum.
                                               
Dat leek me wel wat. Ik heb me aangemeld en inmiddels bericht gekregen, dat de wandeling door zal gaan: er zijn voldoende gegadigden. Ter voorbereiding heb ik (tweedehands) het bovenstaande boek aangeschaft: Antwerpen in letters, schrijvers over hun stad. Het is geschreven door de zoon van Hubert Lampo, Jan Lampo, historicus, journalist en wetenschappelijk medewerker in het AMVC-Letterenhuis. Daarnaast publiceert hij ook literair werk.
                             
Het boek bevat bekende historische feiten en plezante anekdotes, de namen van grote Vlaamse letterkundigen en van minder bekende Antwerpse schrijvers. Het betoog leest over het algemeen prettig door de verrassende invalshoeken. De hoofdstukken zijn chronologisch geplaatst en bevatten steeds informatie over de stad door de ogen (en geschriften) van schrijvers uit de betreffende periode. Het is daarmee geen literatuurgeschiedenis van de stad, net zo min als een accurate beschrijving van de geschiedenis van Antwerpen. Zoals de schrijver al in de inleiding schrijft: “Het is een subjectief werkstuk – met wat goede wil kan je het een zelfportret met geboortestad en vaak gelezen auteurs noemen”. Of, verderop: “Beschouw Antwerpen in letters daarom als een wandeling door ruimte en tijd, letteren en geschiedenis. Een gids voor mijn part, maar dan een voor lezers die zelf hun route uitstippelen, en zonder de ambitie volledig of objectief te zijn”. Achter in het boek zijn deelplattegronden opgenomen met daarbij een nadere aanduiding en beschrijving van letterkundig belangrijke plekken in de stad. Het is dus heel goed mogelijk je eigen wandeling samen te stellen.
                                 
Ik kom op het gebied van zowel de Belgische geschiedenis, als van de Vlaamse letterkunde, kennis te kort merkte ik al lezend. Daarom is het niet goed mogelijk het hele boek in een keer in me op te nemen. Dat hoeft ook niet. Laten we het maar op een eerste kennismaking houden. Het boek zal ik ongetwijfeld nog wel eens uit de kast halen bij het lezen van Antwerpse boeken of auteurs.  Ik kijk uit naar de excursie: ik was pas eenmaal eerder in Antwerpen, terwijl ik via bv. Elsschot en Lampo er al wel veel over las. Een verslag van de literaire wandeling zal ik t.z.t. op dit web-log zetten.

Leuven, Davidsfonds/literair, 2005. Paperback, 271 p., plattegr. ISBN: 90-6306-509-4. (Tweedehands gekocht voor € 10,00, ook nieuw verkrijgbaar).
© JannieTr, 1 april 2009.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten