September 2014 - waardering: 7,5
Inleiding
Wat een contrast vormt deze Grijze zielen (2003/ vert. 2004) met het debuut dat ik vorige week
las. En dat heeft niets te maken met het onderwerp, want ook dit is geen
vrolijk verhaal. Maar het is wel spannend en meeslepend, terwijl de Rivier
van vergetelheid (KLIK HIER) traag was en op momenten langdradig werd. Meer over
Philippe Claudel kun je daar vinden. Voor Grijze zielen ontving hij de
prestigieuze Prix Renaudot en de Grand Prix des Lectrices de Elle. In 2005 werd het boek onder dezelfde naam
verfilmd door Yves Angelo, Claudel zelf verrichtte het schrijfwerk voor de
film. De film volgt vrij getrouw het verhaal uit het boek en weet de sfeer van
het boek keurig op scherm uit te beelden.
Aangezien dit boek nu al tot de klassiekers gerekend mag
worden en op verschillende plaatsen uitgebreid besproken is, zal ik me hier
beperken tot mijn leeservaring.
Samenvatting
Het verhaal speelt zich af in een klein dorpje in het
noordoosten van Frankrijk ten tijde van de Eerste Wereldoorlog. Het front is niet
ver weg, maar raakt aanvankelijk het dorp niet. Dat verandert als de gewonde
soldaten en de voortdurende nieuwe aanvoer van jonge soldaten door het dorp
trekt. De moord op een klein meisje doet het dorp opschrikken. De politieman
die op een ijzige morgen haar gewurgde lichaam aan de oever van het kanaal
vindt, kan "De Zaak" niet loslaten en is 20 jaar na dato de ik-verteller. De procureur Destinat, die teruggetrokken
leeft op zijn kasteel, is een van de verdachten. Maar er zijn er meer. De verteller is zelf een inwoner van het dorp. Ook voor hem persoonlijk heeft
deze zaak ingrijpende gevolgen. Het verlies van geliefden door verschillende
hoofdpersonen in de roman cirkelt rondom het centrale thema: wie vermoordde het
meisje? De "Grijze Zielen" zijn de bewoners van het dorp: noch goed,
noch slecht en niet echt levend, gevangen in herinneringen of ten prooi aan het
noodlot. Het is een weemoedig boek geworden in een observerende stijl.
Leeservaring
"Ik weet niet
precies waar ik zal beginnen. Het is moeilijk. Al die tijd die is verstreken
valt niet meer in woorden te vatten, en de gezichten, glimlachen en wonden
evenmin. Maar toch moet ik het proberen te vertellen. Vertellen wat ik al
twintig jaar op mijn hart heb. Berouw en grote vragen. Ik moet het mysterie als
een buik openrijten en er mijn beide
handen in steken, ook als dat nergens iets aan verandert."
De toon wordt gezet in deze eerste alinea. Twintig jaar
lang al denkt deze voormalige politieagent na over "De Zaak", graaft
in zijn herinneringen, voert gesprekken met allerlei mensen, leest dossiers en
probeert conclusies te trekken. Wie heeft het meisje vermoord? En waarom heeft
hij berouw? En wat heeft het allemaal voor zin als er toch niets meer veranderd
kan worden?
De structuur is uitgekiend: steeds weer lijkt het of de
ik-figuur afdwaalt, als hij uitgebreid begint te vertellen over een van de hoofdpersonen
uit het verhaal, maar langzaam voert hij ons naar een (voor)oordeel: deze
persoon is niet te vertrouwen, een schurk, om vervolgens de andere kant van
deze persoon naar voren te brengen en ons weer te doen twijfelen of die wel tot
een moord in staat geacht moet worden. Maar ook het omgekeerde: mensen die bijna
te heilig overkomen, maar ondertussen...
Uiteindelijk blijken ze allemaal Grijze Zielen te zijn.
Grijs omdat ze een rol speelden in zijn verleden en dus vervaagd zijn en grijs
omdat niemand een duistere of lelieblanke aard heeft. Een vriendin van de
ik-figuur zegt na een negatieve opmerking van de ik over zichzelf:
"Ik heb nog nooit een schoft of een heilige gezien.
De dingen zijn nooit helemaal zwart of helemaal wit, alles is grijs. Mensen en
hun zielen ook.... Je ziel is grijs, behoorlijk grijs, zoals die van ons
allemaal".
Het verhaal wordt in brokstukjes verteld en speelt dan steeds rondom een van de hoofdpersonen.
Het volgt min of meer de chronologie van de gebeurtenissen. In het laatste deel
komen alle verhaallijnen samen en wordt er iemand veroordeeld voor de moord,
maar of dat de echte moordenaar was? Toch is het verhaal nog niet klaar. Het blijft
spannend tot de laatste pagina en dan nog is de ontknoping verrassend.
Wat mij toch wel opviel en wat eigenlijk pas de laatste
maanden tot de Nederlanders door begint te dringen, is dat de Grote Oorlog in de
Vlaamse literatuur vaak een belangrijke
rol speelt, allang voor de herdenkingen die nu aan de gang zijn i.v.m. het feit
dat deze 100 jaar geleden begon. Dit boek is uit 2003. Een paar maanden geleden
las ik: Vlucht van Johanna Spaey (KLIK HIER)
uit 2007. Ook aan de basis daarvan lag deze oorlog. Net als in Woesten van Kris
Vansteenberge, (KLIK HIER) al
is die van recenter datum (2013). Het is jarenlang onderschat hoe erg deze
Grote Oorlog onze zuiderburen heeft getroffen, terwijl ze die naam toch niet
voor niets gekozen hebben.....
Het lijkt me een uitstekend boek voor leesclubs, zowel
qua thema als om de structuur van het verhaal te analyseren en na afloop te discussiëren
over de identiteit van de moordenaar.... De Bezige Bij heeft op haar site een aantal leesclubtips
(KLIK HIER) vermeld.
Philippe Claudel -
Grijze zielen. Amsterdam, De Bezige Bij, 2004. Paperback, 237 pg. Oorspr.
titel: Les âmes grises (vert. door Manik
Sarkar). ISBN: 90-234-1486-1.
© JannieTr, september 2014.
Ik las dit boek als nummer 2 voor de
Ik-lees-Frans-in-september actie van Literasa (KLIK HIER)
Wat heb ik genoten van deze roman. Blij dat jij dat ook gedaan hebt!
BeantwoordenVerwijderen'Het verslag van Brodeck' van Claudel, over de Tweede Wereldoorlog is ook echt een aanrader, Jannie :-)