Januari
2013 - waardering: 7-.
Inleiding
Pieter Toussaint (1965) studeerde algemene
taalwetenschap en informatica en is hoogleraar aan de universiteit van
Trondheim (Noorwegen). Zijn debuut was De
brief (2005 - genomineerd voor de Anton Wachterprijs en de
Debutantenprijs). De vliegfiets
(2006) werd vertaald in het Duits, Italiaans en Turks. De kunst van het kompaslezen (2007) was zijn derde en Gezichtsverlies (2012) is zijn vierde
roman. In Gezichtsverlies worden zaken
die vergelijkbaar zijn met die uit het recente verleden (statistische dwalingen
in de zaak Lucy B. en de frauderende hoogleraar Stapel) verweven met de
verwerking van een persoonlijk drama van de hoofdpersoon. Ik was benieuwd naar
de uitwerking daarvan. De andere titels van Toussaint heb ik nog niet gelezen.
Samenvatting
Viktor
Rijshout, hoogleraar in de statistiek aan de universiteit van Trondheim, krijgt
op een dag bezoek van een hoge ambtenaar van het ministerie van Justitie. De
keurige heer biedt hem een goedbetaalde opdracht aan: een kansberekening maken
over de waarschijnlijkheid dat een verpleegkundige betrokken is geweest bij de
dood van meerdere kinderen. Hij heeft een vermoeden waarom de opdracht zo goed
betaald wordt: op een andere manier is niet te bewijzen dat de verpleegster
schuldig is. Maar valt met statistiek in een moordzaak iets te bewijzen?
Rijshout raakt
overtuigd van een theorie die bruikbaar lijkt en die hem tevens in staat stelt
een irritante collega onderuit te halen, maar bij het werken met die theorie licht
hij de hand met de waarden en normen van
de wetenschap. De verpleegster, die hij blijkt te kennen uit de tijd dat Ole,
zijn zoon, verdronk, wordt er door vrij gepleit.
De kritiek
die losbarst, voert hem terug naar de andere gebeurtenissen in zijn leven:
verbroken vriendschappen, een stukgelopen huwelijk en de dood van zijn zoon.
Opgejaagd door zijn scherprechters en de pers vlucht hij naar zijn hut in de
bergen. Maar rust vindt hij niet, en meer dan ooit is weer de dag aanwezig waarop
Rijshouts zoon verdronk in een nabijgelegen meer. In een pijnlijk
gedetailleerde reconstructie daalt Rijshout af in het ijskoude water in de hoop
een wetenschappelijk antwoord op de dood van zijn zoon te vinden en daardoor
misschien ook rust en verlossing van een knagend schuldgevoel dat hij niet kan
plaatsen.
Leeservaring
Titel: Bij
gezichtsverlies lijdt men een
publieke afgang die afbreuk doet aan de eigen positie. Als duidelijk wordt dat Victor op een dubieuze
manier aan het statistisch bewijs is gekomen dat het zeer onwaarschijnlijk is
dat Anne, de verpleegster, schuldig is, leidt hij zowel bij collega's als bij
zijn dochter en enige vriend gezichtsverlies. Ook de publieke opinie keert zich
tegen hem. Gezichtsverlies is daarmee
een gemoedstoestand die een gevolg is van meningen van anderen. Ook schuldgevoel is een gemoedstoestand. Dat
is echter een gevoel dat men zichzelf oplegt. En schuldgevoel komt weer voort
uit het al dan niet verantwoordelijk
zijn. "Er is een verschil tussen
hetgeen waarvoor anderen je verantwoordelijk houden en hetgeen waar je jezelf
verantwoordelijk voor voelt", zegt Anne tegen Victor. "Ik denk dat
wij alleen verantwoording schuldig zijn aan ons zelf".
Voeg daarbij nog de termen toeval en waarschijnlijkheid en alles is aanwezig waar het in dit
verhaal om draait.
Structuur:
Het verhaal begint op de dag dat Kjell Nielsen zich meldt bij Viktor Rijshout
met het verzoek statistisch onderzoek te doen naar de mogelijke betrokkenheid
van Anne L. bij de dood van de kinderen. Daarna springt het verhaal heen en
weer tussen het heden en de gebeurtenissen in het verleden: naar de dag dat Ole
verdronk, naar de gesprekken met Anne, naar de ruzies en scheiding van Viktor
en Vibeke, naar een congres in Frankrijk. De flashbacks worden opgeroepen door de gebeurtenissen in het heden, maar
niet van alles is helemaal duidelijk welke rol het speelt in het verhaal. Of
het moet het benadrukken zijn van het feit dat toevalligheden voor een groot
deel ons leven bepalen en dat het een onmogelijke taak is het leven in reeksen
en cijfers onder controle te krijgen.
En toch blijft Victor dat proberen, niet zozeer
vanwege Anne, maar om zijn knagende schuldgevoel over de dood van zijn zoon
kwijt te raken. De gebeurtenissen op die bewuste dag vormen de ruggengraat van
het verhaal. Ze worden benoemd, overdacht, gewogen, in een theorie gepast. Om
te eindigen in een duivelse reconstructie die zal moeten bewijzen of de
verdrinking voorspelbaar of toeval was.
Karakters: Mede
door het ik-perspectief is Victor
eigenlijk de enige van wie de lezer zich een redelijk beeld kan vormen. Een
verstrooide professor? Tot op zekere hoogte, maar dan toch vooral door de fascinatie
voor het vinden van een theorie die kan helpen hem van zijn schuldgevoel voor
de dood van zijn zoon af te komen. Voortdurend dwalen zijn gedachten af bij
alles wat hij tegenkomt naar de centrale vraag: hoe kun je bij een reeks van
gebeurtenissen bepalen hoe groot de waarschijnlijkheid van de uitkomst is? Zijn
onze keuzes bepalend in het leven of is ook dat een illusie? Omdat het toeval
ook daar een rol bij speelt?
Daarnaast is Victor een eenzelvige man met
autistische trekjes. Het liefst sluit hij zich af van de buitenwereld en hij
weet niet om te gaan met de aandacht en kritiek die op hem afkomt als bekend
wordt dat het dubieuze rapport door hem is geschreven. Zijn worsteling vòòr hij
besluit wetenschappelijke regels te overtreden en de afwegingen die hij maakt
of er een kans in zit dat hij daarvoor ter verantwoording geroepen zal worden,
worden overtuigend neergezet. Hij is in een koortsachtige gedachtestroom
terecht gekomen en kan zich er niet van losmaken. Die tunnelvisie mondt uit in
de ultieme proef op de som van de laatste bladzijden.
Spanningsopbouw
en plot: de spanning in dit verhaal moet vooral onderhuids gezocht worden.
Al snel is duidelijk wat er met Ole is gebeurd en dat anderen (Vibeke, de
politie o.a.) daarvan de schuld bij Victor leggen. En hoewel de politie de zaak
laat rusten, blijft er een schuldgevoel knagen bij Victor. Het zorgt er voor dat
hij (als hij met de onderzoeksvraag naar de schuld van Anne bij de dood van
patientjes bezig is) zich opnieuw afvraagt of hij schuldig is aan Ole's dood en
vooral daarom op zoek gaat naar een methode om dat via kansberekeningen en statistiek
te bepalen. De spanning verschuift dan naar de frauduleuze handelingen en alles
wat daaraan vooraf gaat en uit voort vloeit.
De plot
is niet de uitkomst van het rapport, hoewel de uitspraken van Anne achteraf
behoorlijk dubbelzinnig zijn. De plot is voor Victor de uitkomst van de
reconstructie: terug naar de plek van het drama, zo exact mogelijk de
omstandigheden benaderen van die dag. Als hij ook verdrinkt, dan was de dood
van Ole voorspelbaar en was hij dus verantwoordelijk.................
Is dit nu een geschikt boek voor een leesclub? De
link met de actualiteit is aardig gevonden. Ik twijfelde en las het daarom
nogmaals. Bij een tweede lezing valt op hoe vaak de woorden toeval,
kansberekening, waarschijnlijkheden voorkomen. En hoe vaak het toeval toeslaat
zonder nadrukkelijk benoemd te worden. Het is een overduidelijk thema in dit
boek.
Victor
heeft een heel speciaal karakter. Het drama van een kind verliezen en je er
schuldig over voelen spreekt aan. Daar een wetenschappelijk antwoord op proberen
te vinden is een mogelijkheid, maar helemaal overtuigend vond ik die niet. In
plaats van zijn verdriet te verwerken is Victor bezig zijn niet-verantwoordelijkheid
te bewijzen. Misschien past het bij zijn licht autistische karakter, maar dat
maakt het des te moeilijker om met hem mee te leven. Hij roept een mengeling
van meelij en afschuw op.
Over het bovenstaande kan natuurlijk heel
goed gediscussieerd worden. En over het thema: de rol van het toeval in ons
leven, de doorslaggevendheid van onze keuzes bij het verloop ervan, de
waardevrijheid van wetenschap, het nut van statistieken, de rol van de media. Het
kan een aardige avond opleveren. Misschien moet ik het toch maar het voordeel
van de twijfel geven.
Pieter
Toussaint - Gezichtsverlies. Amsterdam, Cossee, 2012. Paperback, 138 pg. ISBN:
978-90-5936-344-1.
©JannieTr, 17 januari 2013.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten