Oktober 2014 - waardering 7,5
Inleiding
Nooit
zal ik meer op De eerste maandag van de
maand het geloei van de sirenes kunnen horen, zonder te denken aan het
tweede boek van Peter Zantingh (1983) (KLIK HIER). Het
begint ermee en het eindigt ermee. En het verhaal ertussen in? Dat gaat juist
over wat niet gehoord wordt, omdat het angstvallig verzwegen wordt of omdat het
zo moeilijk is om erover te praten.
Het boek
verscheen in september 2014. En was, heel toepasselijk, gratis te downloaden op
de eerste maandag van die maand tot 12.00 uur! En omdat het onderwerp me aansprak, heb ik dat
dus maar meteen gedaan. In oktober 2011 verscheen zijn debuutroman: Een
uur en achttien minuten. Dat boek werd genomineerd voor zowel
de publieks- als de juryprijs van de Dioraphte Jongerenliteratuurprijs 2012. Ook
daarin speelt de zwijgcultuur een belangrijke rol.
Samenvatting
De dertigjarige Boris heeft al
enkele jaren een relatie met Sara. Hij is redelijk gelukkig en weet zijn
dwangstoornis aardig onder controle te houden. Hij heeft haar er nooit iets
over verteld. Maar als er uiteindelijk teveel is wat ze niet begrijpen kan,
verbreekt ze op een maandagmorgen de relatie. Boris weet zich geen raad en belt
aan bij zijn alleenstaande vader, die een paar straten verder woont. Deze neemt
hem weer in huis, omdat hij hem graag wil helpen. Maar dat zal moeilijk worden,
want ook hij heeft zijn eigen problemen voor zijn zoon verzwegen. Ter afleiding
boekt hij een reisje naar Praag voor hen beiden, maar wat een gezellige trip
had moeten worden verandert in een uiterst gespannen en ongemakkelijke
toestand, die bij thuiskomst ernstige consequenties zal blijken te hebben.
Leeservaring
Als er
iets duidelijk wordt in dit boek, dan is het wel hoe krampachtig het leven
wordt van iemand die lijdt aan een dwangstoornis,
hoe radeloos de persoon in kwestie er zelf van kan worden. En hoe moeilijk het
is voor de omgeving om er mee om te gaan. Maar er is hoop, als we het verhaal
mogen geloven.
We
hebben allemaal wel eens iets dat er een heel klein beetje op lijkt, zoals een
kaarsje branden voor het welzijn van je kinderen als je een kerk bezoekt,
zonder gelovig te zijn. Maar wat Boris heeft is veel heftiger: als hij bepaalde
dingen niet doet, dan zullen er rampen volgen. Almaar alles tellen, want het
moet vooral even zijn, oneven betekent onheil! Tien keer controleren of de deur
op slot zit.
Boris had
zijn leven zo ingericht, dat hij zijn zwaarste momenten voor Sara verborgen kon
houden. Een
daarvan is het luchtalarm op de eerste maandag
van de maand. En juist op die dag zet ze hem eruit. Eenmaal binnen bij zijn
vader weet hij hem met een smoes naar de winkels te sturen, zodat hij in alle
rust zijn rituelen kan uitvoeren, om het onheil rond de loeiende sirenes te
bezweren. Maar zijn vader weet heus wel wat er speelt bij Boris, al hebben ze
daar nog nooit over gesproken.
De hoofdstukken
hebben afwisselend het perspectief
van Boris en van Nico, zijn vader. Beurtelings nemen we kennis van hun
gedachten en gevoelens. Die uiten ze niet of nauwelijks. Daardoor hebben wij
een voorsprong op de hoofdpersonen: de lezer weet wel wat er speelt en wat ze
voor elkaar verzwijgen. Of wat er eerder voorgevallen is in hun leven, als ze
nadenken over hun verleden. En dat ze om elkaar geven, want ook dat wordt
nergens uitgesproken.
Ondanks de breuk met Sara begint de roman vrij rustig. Juist de exacte beschrijving van hun weloverwogen handelen, dat redelijk beheerst lijkt aan de buitenkant, verraadt dat er onderhuids veel meer speelt. Nico weet wat zijn zoon mankeert, hij herkent het. Hij had gehoopt dat hij deze stoornis niet doorgegeven had aan zijn kind. Maar terwijl hij er medicijnen voor heeft, moet Boris er nog zijn weg in vinden. Eenmaal in Praag escaleert de toestand: zonder zijn medicijnen raakt Nico in paniek en Boris begrijpt wat er gebeurt. Ze doen een poging erover te praten en Boris probeert (eenmaal thuis) stiekem de medicijnen van Nico uit. Ze lijken te helpen, maar lokken een heftige reactie uit, waarbij hij zichzelf verwondt en in het ziekenhuis belandt.
De
moeder van Boris, Linda, is in het kraambed gestorven. Nico heeft het er nog
altijd moeilijk mee, maar hij had dan ook een grote steun aan Linda, die wel
wist van zijn stoornis. Hij vertelt Boris erover en hoopt dat zijn zoon alsnog
aan Sara zal vertellen wat er aan de hand is. Sara, psychische hulp en de
juiste medicijnen zouden zijn redding moeten zijn. Maar er is nog een lange weg
te gaan. En dan volgt het verrassende slot.
Is het een spannend boek? Ja en nee. Aanvankelijk
word je in het verhaal geconfronteerd met wat een dwangneurose betekent en met
een mens doet. Dat geeft een zekere spanning, omdat onduidelijk is hoe zich dat
zal ontwikkelen. Langzamerhand wordt de geschiedenis van Boris en vooral Nico
duidelijk en ontstaat er een vermoeden over wat er met Nico aan de hand is. In
Praag wordt het echt spannend en krijgen we op het vlak van Nico's ziekte
duidelijkheid. Eenmaal thuis volgen de ontregelende omstandigheden elkaar snel
op en komt de spanning terug in de verwikkelingen rond Boris ziekenhuisopname.
Als alles in rustiger vaarwater lijkt te komen, volgt het verrassende slot. Het
verhaal houdt je aandacht vast, zonder wurgend spannend te zijn. Maar wel
spannend genoeg om prettig leesbaar te blijven.
Sara en
Linda (net als vriend Luuk) blijven vage persoonlijkheden.
Boris en Nico lijken we beter te leren kennen, door het ik-perspectief. Maar
zelfs in hun gedachten gaat het toch vaker over hun stoornis of hun verhouding
tot anderen, dan over hun zelf. Zwijgzame figuren zijn en blijven het. Maar
misschien word je vanzelf zo, als je je gedachten en je handelingen constant onder
controle moet zien te houden.
"Als
je bent zoals ik, is vrijwel elk wakker moment een moment van stress. Er is
altijd de gedachte dat je niet aan iets mag denken, waardoor je vanzelfsprekend
alleen maar daaraan kunt denken. Er is altijd een olifant in de kamer. En
iedereen om je heen doet of ze hem niet zien, omdat ze hem niet zien, en dat is
dan weer omdat ze niet gek zijn, zoals jij."
Het
lijkt mij een heel geschikt leesclubboek. Het past prima in het thema vader-zoon. Maar omdat een
psychische stoornis hier een hoofdrol speelt, zou het ook heel goed in dat
thema passen. Wat het betekent om te lijden aan een dwangneurose en wat daarvan de consequenties zijn, wordt
schrijnend duidelijk gemaakt. Tenslotte is er ook een belangrijke rol weggelegd
voor het thema non-communicatie/zwijgzaamheid.
Peter Zantingh - De eerste maandag
van de maand. Amsterdam, Arbeiderspers, 2014. Paperback, 224 pg., ISBN: 9789029589512.
©JannieTr,
oktober 2014.
Ik las
dit boek als 19/20 voor Ik-lees-Nederlands 2014.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten