Oktober 2014 - waardering 8,5
Inleiding
En weer
heeft het toeval me geholpen een jonge Nederlandse auteur te ontdekken waarvan
ik nog veel hoop te mogen lezen. De
eerste maandag van de maand (KLIK)
beviel me goed en daarom wilde ik weten
of het debuut van Peter Zantingh (1983)
net zo mooi geschreven was. Ademloos heb ik het in een weekend uitgelezen en
het helemaal beduusd terzijde gelegd toen het uit was. Dat moest eerst even
goed landen voor ik er over kon schrijven. Maar ik zal een poging wagen.
Een uur en achttien minuten dateert van 2011 en bevat (zoals
vaker met een debuut) nogal wat overeenkomsten tussen de schrijver en een van
de hoofdpersonen: Johan in dit geval. Het boek werd genomineerd voor zowel de
publieks- als de juryprijs van de Dioraphte Jongerenliteratuurprijs 2012. En al
kreeg het die prijs net niet, de jury was er wel vol lof over. " Met heel weinig
woorden zegt Zantingh heel veel. [...] Wat een debuut.” De rest van het juryrapport is te vinden op zijn site: Peter Zantingh
Samenvatting
Op een zondagochtend komt de
25-jarige student Johan met de trein aan in zijn geboortedorp in
West-Friesland. Hij keert terug omdat Joey, een van zijn vier jeugdvrienden, de
avond daarvoor volkomen onverwacht zelfmoord heeft gepleegd. In de week tussen
zijn dood en de begrafenis proberen de jongens antwoorden te vinden op de vraag
waarom hun vriend een einde aan zijn leven maakte en wat dat betekent voor hun
eigen levens. Een uur en achttien minuten is, zoals het op de achterflap staat, “het indringende en raak
geobserveerde verhaal van vier vrienden die binnen één week hun zorgeloze jeugd
moeten herzien”.
Leeservaring
Pas
achteraf ontdekte ik dat men dit boek rekent tot de "Young Adult literatuur". Natuurlijk had ik deze term al
eerder gehoord, maar na het lezen van dit boek, waar ik als "Old Adult" erg van genoten
heb, begon ik me toch af te vragen wat ik daaronder moet verstaan en wie
bepaalt wat er onder valt.
Een
uitgebreid antwoord daarop vond ik bij 8-Weekly
in een artikel uit 2011: (KLIK). Drie redacteuren geven er hun mening over. De zin die bleef hangen was: Jongerenliteratuur die existentiële thema's verwerkt
op een nieuwe manier.
Toch kon
ik mijn ervaring met dit boek maar gedeeltelijk terugvinden in het
artikel. Als ik een definitie zou moeten
geven dan zou die (op basis van dit boek althans) moeten luiden: een boek over existentiële thema's met jongeren in de
hoofdrol en zo geschreven dat het zowel volwassenen als jong volwassenen aan zal
spreken. Want in tegenstelling tot wat de term Young Adult suggereert, was
dit niet uitsluitend een jongerenboek.
Uitgangspunt
moet het beeld geweest zijn dat in de pers geschetst werd rond 2011 over
"drankschuren, overmatig alcohol- en drugsgebruik en een opvallend groot
aantal zelfmoorden in West-Friesland". Een verontrustend bericht! Maar wat
moet je daarmee? Je kunt proberen na
diepgaand onderzoek allerlei programma's op te zetten en voorlichtingsavonden
gaan geven, zoals in het boek ook mooi aangehaald wordt: de jongens gaan er
niet heen, diezelfde avond is er ook een herdenkingsbijeenkomst op het veld en
in de voetbalkantine voor Joey. Slechte timing! En dan nog: het interesseert ze niet.
Je kunt echter
ook een boek aan het onderwerp wijden, maar dan wel een dat a) aantrekkelijk
genoeg voor jongeren is om te lezen en b) absoluut niet moralistisch is, want
dat werkt averechts. Heel erg moeilijk dus, maar het is des te knapper, dat dat
Peter Zantingh is gelukt.
Lezen
voor je lijst: generaties lang een zware opgaaf die soms voor jaren het plezier
in lezen vergalde. Maar wie dit boek op zijn lijst mag zetten (en ik heb
begrepen dat dat mag!) die ervaart wat literatuur kan doen: boeien en je een
andere kijk op de wereld om je heen geven. Die boeken blijven je een levenlang
bij. Ze worden, zoals ook in het artikel van 8-Weekly staat, de toekomstige klassiekers.
"Jongens
waren we - maar aardige jongens. Al zeg ik het zelf. We zijn nu veel wijzer,
stakkerig wijs zijn we, behalve Bavink, die mal geworden is." (Uit Titaantjes - Nescio)
Vijf
vrienden waren het, net als de aardige jongens van Nescio. En het zijn ook
aardige jongens, al gedragen ze zich nog zo stug en stoer. Het verhaal begint
met de treinreis van Een uur en achttien
minuten van Utrecht (waar Johan studeert:
communicatie wetenschappen!) naar West-Friesland waar hij vandaan komt
en waar de andere jongens nog wonen. Ze hebben, net als Johan, een sms'je van
Joey gehad vlak voor hij zelfmoord pleegde.
Het boek
is ingedeeld in weekdagen, de dagen tot en met de begrafenis op zaterdag. Het perspectief ligt bij Johan, die de
beschrijving van de voorbereidingen afwisselt met de herinneringen aan hun
gezamenlijke jeugd. De kleine voetballertjes van de F'jes groeiden samen op tot
pubers, ondernamen van alles wat daarbij hoort en begonnen langzamerhand hun
eigen, bijna-volwassen weg in het leven te vinden. Niemand zag aankomen dat het
met een van hen helemaal mis ging, of misschien, achteraf toch wel?
Het zijn
verwarrende dagen, met verwarrende gevoelens: schuldgevoel, boosheid, verdriet,
onbegrip, nostalgie. En het besef: het leven gaat verder. En weer, net als bij
Nescio's Koekebakker (al was dat vele
jaren later) dringt het tot Johan door hoe onvermijdelijk het is, dat ze allemaal hun eigen weg zullen gaan, dat
hun bravoure uitdooft. Ze zullen
trouwen, een baan krijgen in misschien wel een ander deel van het land of gaan studeren. Maar
zoals Bavink "mal" werd, zo "trok" Joey het niet meer en
koos ervoor niet meer mee te doen.
De dag
van de begrafenis wordt met heel weinig, maar zeer rake bewoordingen
beschreven. In de aula houdt o.a. Johan een toespraak die meer impact heeft dan
een voorlichtingscampagne ooit zal kunnen. Ook de andere gesprekken die die dag
tussen de ontredderde vrienden gevoerd worden spreken aan. Ik was er helemaal
beduusd van.
Dat dit
boek zo aangrijpend was, dat ik geregeld vol schoot (wat mij niet zo snel
gebeurt) is aan de schrijfstijl te
danken. Heel knap om dit schrijnende verhaal in zo weinig woorden zo'n lading
te geven. Nergens sentimenteel, maar wel suggestief: zinnen waarin lang niet alles gezegd wordt, maar
waar een wereld onder ligt. Bijna net zo als deze West-Friese "Titaantjes"
hun gesprekken voeren.
Wat is
dat toch met West-Friesland? Het decor van Boven
is het stil en Juni (KLIK) van
Gerbrand Bakker en van De kermis van
Grave-Zuid van Hannah van Wieringen (KLIK) en nu dus van Een uur en achttien minuten. Zwijgzaamheid, stugge stuursheid met
daaronder een onvermoede gevoeligheid. Is het de volksaard? Of eigen aan
plattelanders? Want in de boeken van Jan
van Mersbergen (uit de polder tussen de Afgedamde en de Bergsche Maas) zie ik het ook terug, in De Grasbijter bv. (KLIK).
Maar het eveneens prachtige Een dag om aan de balk te spijkeren van
de Zeeuwse Rinus Spruit (KLIK) heeft dat toch weer iets minder.
Het
maakt ook niet zoveel uit. Peter Zantingh heeft een prachtig debuut geschreven:
een toekomstige klassieker, waarvan ik hoop dat mijn kleindochters hem t.z.t.
op hun leeslijst zullen zetten!
Peter Zantingh - Een uur en achttien
minuten. Amsterdam, Uitgeverij Arbeiderspers, 2011. Paperback, 208 pg., ISBN
9789029578455.
© JannieTr, oktober 2011.
Ik
las dit boek als 21/20 voor Ik-lees-Nederlands
2014.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten