maandag 22 december 2014

Daar gaan we weer : Ik Lees Nederlands 2015. Doe je mee?

Ik Lees Nederlands 2013
Toen ik vorig jaar ergens in april van INGE  (van Inge Leest) hoorde over de Ik-Lees-Nederlands uitdaging wist ik niet dat die het jaar ervoor ook al was gehouden. Ik keek net naar de resultaten daarvan op het weblog van JUDITH (van De Boekblogger), ontdekte dat er in 2013 50 lezers meededen en zag een indrukwekkende lijst met gelezen titels.
Het lijstje met deelnemers bij Inge was in april ook al aardig lang, maar dat het er uiteindelijk zoveel zouden worden, zal ook haar verrast hebben (115 als ik me niet verteld heb). Om van de gelezen boeken maar te zwijgen: honderden! Zoveel moois wordt er dus door Nederlandse en Vlaamse auteurs geschreven. Hoeveel werk heeft ze daarvoor wel niet verzet? Dank daarvoor Inge. Een prachtig archief om uit te putten.

Gelukkig komt er een vervolg en als het enthousiasme zo blijft groeien, dan is het maar goed dat het werk dit keer verdeeld kan worden over twee personen: JENNY (van Jenny's Bookcase) en TESSA (van Blog van een Blije Boeknerd). Maar ze doen het graag, heb ik begrepen, dus heb je ook zin om mee te doen: je kunt je HIER aanmelden. Daar kun je ook alle informatie vinden.
 
Ik Lees Nederlands 2014
Vorig jaar koos ik, eind april, voorzichtig voor 20 boeken: ik blogde tijdelijk wat minder en speelde op safe. Maar door het contact met de andere bloggers kreeg ik er weer zin in en werden het er uiteindelijk 30. Daarom durf ik dat voor komend jaar ook wel aan: 30. Dat moet geen probleem zijn, want al gooi ik me vol overtuiging in de strijd, toch speel ik eigenlijk een thuiswedstrijd. Het voelt zo vanzelfsprekend: Nederlandse literatuur lezen. Dat is al jaren een bewuste keuze. En dat bevalt prima.

Waarom dan niet meer dan 30? Omdat ik tijd genoeg wil overhouden om af en toe ook een vertaling te lezen of een boek in een andere taal. Of een boek dat ik niet op dit blog wil bespreken. Maar dat wil  niet zeggen dat ik voor de gemakkelijkste weg zal kiezen. Ik heb er een extra uitdaging ingestopt: ik wil de helft Vlaams en de helft Nederlands lezen èn tenminste 5 verhalenbundels. Bovendien ga ik, net als vorig jaar, naar het idee van SANDRA (van Sandra Schrijft en Leest), in augustus een of meer Nederlandse klassiekers lezen.

Ik Lees Nederlands 2015
Voor mijn blog heb ik ook nog wat veranderingen in petto. Dat mag ook wel eens na bijna 10 jaar boekbloggen, eerst elders (nog steeds is niet alles overgezet) en enkele jaren geleden hier. Maar dat is voor een andere keer. Nu eerst maar eens aan mijn leeslijstje voor januari werken.

Veel succes allemaal! 

© JannieTr, december 2015

P.S. Ben jij een blogger die ook het liefst Nederlandse literatuur leest? Maak je hieronder dan even bekend. Ik volg graag bloggers met dezelfde smaak :-).

2 opmerkingen:

  1. Ik doe zeker mee, hoewel ik eigenlijk komend jaar liever terug wat meer Engels of Frans wil lezen. De voorbije jaren las ik veel Nederlandstalige literatuur, terwijl over de grens kijken ook best interessant kan zijn. Maar sowieso blijft Nederlandstalige boeken een prominente plaats innemen op mijn blog :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. *blijven (foutje in m'n laatste zin, sorry!)

    BeantwoordenVerwijderen