Korte inhoud
Volwassen
geworden beseft een jonge vrouw, dat haar onschuldige jeugdliefde in conflict
kwam met de overspelige liefde van haar moeder voor dezelfde man.
Verhaalanalyse:
- Opbouw en tijd:
Het
eerste hoofdstuk heet Aankomst/vertrek en het laatste Een warme rug. Deze
hoofdstukken hebben geen nummer en spelen in het heden.
De
genummerde hoofdstukken beschrijven een periode in het verleden, zo’n tien jaar
geleden.
(Het
hele verhaal speelt zich af in de tachtiger jaren van de vorige eeuw).
- Plaats en ruimte:
Plaats
van handeling is vnl. een woning ergens in een stadje in Nederland. Alleen het
eerste hoofdstuk speelt op Schiphol.
- Perspectief en verteller:
Het
eerste en laatste, ongenummerde, hoofdstuk zijn geschreven vanuit een
ik-perspectief van de hoofdpersoon. De rest heeft zgn. een auctoriale
verteller, maar wordt eigenlijk door deze zelfde persoon verteld: het eerste
genummerde hoofdstuk begint met: Zo stel ik me voor dat het gegaan is:…. Daarna
volgt het verhaal van de auctoriale verteller.
- Personages:
Hoofdpersonen
zijn Prikkebeen, een meisje van dertien jaar, dat eigenlijk Catherina heet.
Marita, haar enkele jaren oudere zus. Helen, die eigenlijk Helga heet, haar
moeder (47). Gilles, de buurman (ca. 35) en Lex, haar vader.
Terugkijkend
vertelt Prikkebeen wat zich afgespeeld heeft, tien jaar geleden. Daarbij kijkt
ze zoveel mogelijk met de ogen van het dertien-jarige meisje, met kleine
vooruitwijzingen naar wat ze daar later pas van begreep. Gedurende de
beschreven periode maakt deze hoofdpersoon een ontwikkeling door en ook nog in
het laatste hoofdstuk. Het is een round-character. Van haar tienerzus weten we
vooral dat ze nogal met sexy-zijn en jongens bezig is en handig weet hoe haar
moeder te chanteren. Haar moeder komt iets duidelijker uit de verf, haar vader
wat minder en de buurman is een flat-character, bijna het typetje van de
versierder.
- Verhaallijnen:
Eerste
en laatste hoofdstuk: de zus van Prikkebeen komt over uit Amerika met haar twee
kinderen, omdat ze wil scheiden van haar man, dat wil vertellen en er even
tussen uit wil. De vader heeft moeite met communiceren, omdat hij ondertussen
een hersenbloeding heeft gehad. (Wrang is dat de zussen hem nu wel bij alles
willen betrekken, terwijl de moeder tolk moet spelen door zijn spraakgebrek,
terwijl hij vroeger overal buiten gehouden werd). In het laatste hoofdstuk
kijken ze samen naar films van vroeger, waarop ook Gilles te zien is en
waardoor (waarschijnlijk) op dat moment pas helemaal door Prikkebeen begrepen
wordt welke rol hij speelde.
In
de tussenliggende hoofdstukken probeert ze dat te reconstrueren: Zo stel ik me
voor, dat het gegaan is. Het is het verhaal over haar vader, die hard werkt,
veel weg is, laat thuis komt en overal buiten gehouden wordt. Van haar zus, die
volop bezig is zich seksueel te ontwikkelen, een verhouding heeft met een
getrouwde man, in verwachting raakt, met behulp van haar moeder een abortus
ondergaat, van de relatie van haar moeder met Gilles weet en haar daarmee chanteert.
Van Gilles, de tijdelijke buurman, die op een huis moet passen, Prikkebeen
gewond naar huis brengt na een rolschaatsongelukje en daarna huisvriend lijkt
te worden, maar in werkelijkheid een verhouding met de moeder begint. En van
Prikkebeen zelf: die een kalverliefde heeft opgevat voor de oudere (35?)
Gilles, van alles hoort, ziet en niet begrijpt, maar wel voelt, dat er iets
niet klopt. En die ook overal buiten gehouden wordt.
Prikkebeen
denkt, dat Gilles voor haar komt, probeert hem op een kinderlijke manier te
verleiden. Als hij kort daarna breekt met haar moeder en vertrekt, denkt P. dat
hij om haar weggaat.
- Thema:
Ontrouw,
verliefdheid, puberteit, gezinsverhoudingen, psychologische ontwikkeling.
- Motieven:
Niets
opgevallen.
- Titel:
Een warme rug: Pas in het laatste
hoofdstuk wordt de betekenis van de titel duidelijk. Bij het zien van Gilles op
een van de films komt de vraag van haar moeder: wat is er van hem geworden. Prikkebeen
vertelt een verhaal, waarbij hij neergeschoten werd in Vietnam. Als haar moeder
vraagt: dood? hoeft ze alleen maar te knikken. Maar dan herinnert ze zich de
dag waarop haar moeder en inmiddels gehandicapte vader voor het eerst weer samen
uitgingen. Haar moeder droeg een jurk met een laag uitgesneden rug, had gezond
en was wat verbrand. Ze keek naar de warme rug, voelde de warmte stralen en
dacht alleen maar: mijn moeder. Hoe ik ook oordeel, zij is een warme rug die
mij passeert. Het staat nergens, maar ik vermoed, dat ook het feit, dat de
moeder toch bij de vader is gebleven en hem verzorgt nu hij ziek is, een rol
speelt. Ze zegt dus Nee.
- Motto’s:
Geen.
- Genre:
Psychologische
roman/novelle
- Stijl- en stijlfiguren:
De
stijl brengt aan de ene kant een zekere distantie met zich mee. Er wordt
verteld, alsof het om een verslag gaat: steeds wordt gesproken van “de moeder”,
“de vader”, Gilles, de zus en Prikkebeen worden wel bij hun naam genoemd. Door
afwisselend de kinderlijke observaties van Prikkebeen te beschrijven en daarna
de werkelijkheid te suggereren wordt spanning opgebouwd. Daardoor blijft er
veel te vermoeden en zelf in te vullen voor de lezer. Wist de vader het bv. nu
wel of niet? Tijdens het filmpje in het laatste hoofdstuk wordt het spannend:
de beide dochters weten, de moeder probeert te voorkomen, dat er iets gezegd
wordt. Ook is niet met zekerheid vast te stellen of Gilles wel of niet
beschoten is en of hij wel of niet leeft. Een soort open einde dus, maar
eigenlijk niet van belang. De verhouding dochter t.o.v. haar moeder (en vader?
om hem geen zeer te doen?) is van meer belang.
- Verhouding schrijver tot de thematiek van
het boek:
Op
dit moment niet direct iets over bekend.
Vonne van der Meer - Een warme rug. Amsterdam,
De Bezige Bij, 1987. Geb. (door de bibl.) 1e dr. Geleend in de bibliotheek.
Gelezen:
december 2006.
© JannieTr, december 2006.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten