maandag 14 maart 2016

Boekenweekgeschenken: een verzamelobject?

Met het fenomeen Boekenweek en de daarbij behorende uitgaven maakte ik voor het eerst kennis op de middelbare school. Tussen 1949 en 1964 gaf de "Vereeniging ter Bevordering van de Belangen des Boekhandels" (en later samen met de CPNB) tijdens de Boekenweek een "bloemlezing van verzen" uit, speciaal voor de jongeren, voor "klein prijsje". Een mooi overzicht van deze uitgaven vind je in de Nederlandse Poëzie encyclopedie (KLIK HIER). In 1963 was dat De Muze en Europa. Ook de uitgave van 1964 De Dichter en de Muze is in mijn bezit, maar daarna stopte de reeks.

Boeken waren vroeger naar verhouding veel duurder. In een arbeidersgezin lagen de prioriteiten nu eenmaal elders en daarom beperkte de boekenvoorraad zich bij ons thuis tot de boeken uit de Arbo-reeks (van de Arbeiderspers), zowel voor volwassenen, als voor de  kinderen. Aangevuld met af en toe een Margriet zomer- of winterboek of een boek van mijn grootouders voor een verjaardag. Een boekwinkel bezochten we nooit, dus ook niet in de Boekenweek. Zelfs een bibliotheekabonnement bleek te duur.

Het eerste echte Boekenweekgeschenk dat ik zelf ontving en waarvoor ik ook zelf speciaal een boek ging kopen in de Boekenweek was De Ortolaan van Maarten 't Hart (1984). Inmiddels staan vrijwel alle ooit verschenen Boekenweekgeschenken hier in de kast en ook een groot deel van de bijbehorende essay's. Met daarbij de overzichtsuitgaven: De vijftig Boekenweekgeschenken (1985) en De literaire Boekenweekgeschenken 1984 - 2000.

Ik koop geregeld boeken in de boekwinkel en uiteraard ook in de Boekenweek om mijn verzameling up-to-date te houden. Maar ik moet bekennen dat ik ze niet allemaal gelezen heb. Soms neem ik nog wel eens een oudere uit de kast om te (her)lezen en enkele zijn me dierbaar, maar vaak genoot ik meer van het bijbehorende essay dan van het geschenk. Zoals van Laat me niet alleen van Renate Dorrestein of Sire, er zijn geen Belgen van Jeroen Brouwers.

Wij hebben in ons dorp geen boekwinkel, dus bestel ik mijn boeken via de mail bij mijn boekhandelaar in Sas van Gent. Woensdag ga ik ze ophalen, samen met Broer van Esther Gerritsen en Zink van David van Reybrouck. En ik weet nu al dat ik ze deze keer allebei ga lezen. Roxy vond ik geweldig, dus van Broer verwacht ik veel. En over Moresnet (waar het essay over gaat) zag ik al eens een documentaire. Een intrigerend gebiedje dat als vrijstaat ook nog eens vlakbij de plek lag waar Stefan Brijs De engelenmaker situeerde....
 
Op vraag 11 van Hendrik-Jan (KLIK HIER):
Ga je in de boekenweek speciaal naar de boekwinkel voor het boekenweekgeschenk?
kan ik dus volmondig "JA" antwoorden.

En trouwens ook in de Week van het Zeeuwse boek (1ste week van november) voor het Zeeuwse boekenweekgeschenk, aangeboden door de Zeeuwse boekhandelaren. Het laatste werd geschreven door Franka Treur. Maar niet Zeeuwen mogen ook een boek komen kopen hoor! In die week wordt tevens de Zeeuwse Boekenprijs uitgereikt.

Daar ben ik trouwens wel nieuwsgierig naar: hebben andere provincies ook een eigen boekenweek incl. geschenk en of prijs? 

© JannieTr, maart 2016.

De leesvraag #50books (KLIK HIER) is een initiatief van Peter in 2013. Martha nam het in 2014 over en in 2015 ging Peter zelf weer verder. Vanaf 2016 doet Hendrik-Jan dat. Vanaf "2016: vraag 2" probeer ik ook elke week mee te doen.


5 opmerkingen:

  1. Leuk! België deed helaas vorig jaar maar voor 't eerst mee met de Boekenweek. Ik ben nog aan het twijfelen of ik een boek ga kopen, want er staat hier al zoveel...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn ervaring: er worden zoveel ex. van het BWG gedrukt, dat het heel goed mogelijk is dat later voor een prikkie (zeggen wij) op boekenmarkten of tweedehands aan te schaffen. Maar je zou volgend jaar de aankoop van een gepland boek ook uit kunnen stellen tot de Boekenweek misschien?

      Verwijderen
  2. Ik heb zowel het essay als het geschenk gelezen en kan je vertellen dat ze allebei erg goed zijn :) Welk boek ga je verder kopen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mismatch van Ronald Giphart en Mark van der Vlugt en Alleen met de goden van Alex Boogers. Van mijn sympathieke boekhandelaar (en vriend) krijgen we dan 2 boekenweekgeschenken om zondag mee naar Rotterdam te reizen. Daar ontmoeten we twee vriendinnen met een boekwinkel in Haarlem, die Donner wel eens willen bekijken en de spectaculaire bibliotheek van Rotterdam. Als dat geen goede viering van de boekenweek is?

      Verwijderen
  3. Dat is nog eens een leuk vooruitzicht voor a.s. zondag! Hier staan ook aardig wat boekenweekgeschenken in de kast, inderdaad bij de kringloop voor weinig geld te koop. 'Broer' staat er sinds zaterdag ook bij, ik ben erg benieuwd.

    BeantwoordenVerwijderen