dinsdag 8 maart 2016

Thomas Heerma van Voss - Dat wat overblijft

Literaire Juweeltjes, wie kent ze niet. Ze liggen bij de Bruna op de toonbank vlakbij de kassa en zijn doorgaans te verleidelijk om te laten liggen. Van bekende auteurs en meestal met een verhaal dat eerder elders gepubliceerd werd, vaak al enige tijd geleden. Toch zijn ze met zorg uitgekozen en geven zo de auteur een podium dat voor meer bekendheid zorgt en wellicht tot het aanschaffen van meer van zijn boeken leidt. En ze vormen een laagdrempelige manier om nieuwe lezers kennis te laten maken met literatuur. Omdat ik net begonnen ben in een verhalenbundel van Thomas Heerma van Voss (De derde persoon) had ik wel trek in dit Juweeltje om onderweg in de trein te lezen, precies genoeg voor een reisje van Goes naar Schiedam. En nu blijkt ook nog eens dat dit verhaal speciaal voor deze uitgave geschreven is!

Samenvatting

Voormalig bijlesleraar Hans Stoltz woont tegenwoordig in Winschoten. Enkele jaren geleden woonde hij nog in Amsterdam met zijn vrouw en dochter. Maar zijn vrouw overleed en zijn dochter Anna verliet hem en ging op zichzelf wonen toen er verdenkingen van pedofilie tegen hem geuit werden. De zaak werd geseponeerd wegens gebrek aan bewijs, maar het kwaad was al geschied: niemand gelooft hem.  Lange tijd heeft hij geen contact meer met zijn dochter, maar dan wordt hij uitgenodigd door Anna voor een rockconcert ter gelegenheid van de presentatie van haar eerste album. Na lang aarzelen neemt hij de trein en gaat naar het concert.

Leeservaring

Een spannend en broeierig verhaal, dat je compleet in verwarring brengt door de dubbele bodem die het bevat. Omdat het verhaal vanuit de beleving van Hans zelf verteld wordt, kun je onmogelijk met zekerheid vaststellen of wat hij denkt, zegt en doet overeenkomt met de werkelijkheid of dat hij het voor zichzelf onschuldiger maakt dan het was. En als je dan aan de laatste paar bladzijden toe bent en net een beetje bereid bent te gaan geloven dat hij het slachtoffer is geworden van geroddel, gebeurt er iets waardoor opnieuw de twijfel toeslaat.

Ik heb grote bewondering voor de manier waarop de spanning in dit korte verhaal opgebouwd en vastgehouden wordt en voor de suggestieve manier waarop de gebeurtenissen beschreven zijn en die daarmee de lezer een belangrijke rol geeft. Vanuit een onbetrouwbaar perspectief lees je een dubbelzinnig verhaal: enerzijds voel je medelijden met een ten onrechte beschuldigde man, maar anderzijds twijfel je aan zijn onschuld en dat voelt weer of je mee heult met de roddelaars. Tot de laatste bladzijde word je heen en weer geslingerd tussen deze twee gevoelens. En dan.... weet je het nog niet. Zo zorgt Thomas Heerma van Voss ervoor dat je over een klein boekje nog lang na loopt te denken. Kortom: een Literair Juweeltje!

Thomas Heerma van Voss - Dat wat overblijft. Maartensdijk, B voor Books, 2016. Geb., 61 pg., isbn:9789085164272. Special geschreven voor Literaire Juweeltjes in maart 2016.

© JannieTr, maart 2016. 

 Ik lees Nederlands 2016: 13/35.


Overigens heb ik het experiment gevolgd op de nieuwe site van het Letterkundig Museum: Literatuurmuseum.nl waarbij 4 schrijvers in een maand een kort verhaal moesten schrijven, daarbij op de vingers gekeken door onderzoekers. Onder de noemer Het literaire werk 2.0 kon wie dat wilde meelezen met de vorderingen. De verhalen zijn inmiddels compleet en HIER te lezen. Thomas Heerma van Voss is een van de schrijvers. De anderen zijn: Bregje Hofstede, Alma Mathijsen en Walter van de Berg. Van harte aanbevolen!

3 opmerkingen:

  1. Interessant allemaal! Alleen jammer dat er in Vlaanderen geen Literaire Juweeltjes verkocht worden... (of ik heb er toch nog nooit van gehoord)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben dol op deze kleine boekjes, ik ga er speciaal voor naar de Bruna. De nieuwste heb ik nog niet, ik moet me haasten zo te lezen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mocht het niet meer lukken in Leiden, dan kun je ze vaak nog wel via de webshop van Bruna bestellen. Heb ik in het verleden ook wel gedaan. En anders wil ik hier in Zeeuws-Vlaanderen nog wel eens kijken voor je.

      Verwijderen