zaterdag 17 november 2018

Een terugblik en vooruit kijken

Een terugblik en vooruit kijken

Deze titel zette ik eind december 2017 boven een persoonlijk blogartikel. Daarin begon ik met een vergelijking van de plannen op 1 januari 2017 met de uitkomsten op 29 december 2017. En dan kun je terugkijkend twee dingen doen: je schouders ophalen en denken, jammer dan. Of in de put gaan zitten omdat het weer niet gelukt is de gestelde doelen te bereiken.
Vrij relaxed maakte ik toen nieuwe plannen voor 2018. Probeerde het wat vrijblijvender te houden, maar even tegoed valt het uiteindelijke resultaat ook dit jaar weer tegen. Ik heb intussen mijn les wel geleerd: geen planning meer! Het frustreert me meer dan dat het motiveert.

Wat dan?

Het is nu half november. Over anderhalve maand is het jaar pas voorbij. Maar ik maak liever nu de balans op. Ik wil de komende weken in alle rust terugkijken naar wat wèl gelukt is vorig jaar. Soms zijn dat totaal andere dingen dan die ik gepland had. En dan nadenken over hoe ik verder wil. Geen uitdagingen meer of mezelf tot acties dwingen, maar vooral die dingen doen ik echt graag wil en waar ik energie van krijg.
Ik stop er dus even mee hier. Klaar staat de afgesproken bespreking van Anna Boom van Judith Koelemeijer op 21 november. En voor de week van de poëzie (laatste week van november) staan ook al drie blogs klaar. Misschien komt er nog één bij. Maar daar blijft het dit jaar even bij.

Ondertussen

Stilstaan en terugkijken, daar begin ik mee. Ik ga een lijstje maken met daarop alles wat ik dit jaar gedaan heb. En wat ik al weer haast vergeten ben. Niet alleen op boekengebied, maar ook op andere gebieden. En een lijstje met alles waar ik dankbaar voor ben. Zodat ik dat niet vergeet! Positieve lijstjes die een steun zijn als het volgend jaar weer eens tegenzit. En om het jaar goed af te sluiten.
En dan een lijstje maken met alles wat ik graag zou willen doen, ongeacht of ik dat op dit moment realistisch vind. Niet als een nieuwe planningslijst, maar als keuzemogelijkheden.
Natuurlijk blijven er ook genoeg taken over die gewoon gedaan moeten worden of ik dat nu leuk vind of niet. Maar door meer energie te putten uit leuke dingen, kosten die verplichte zaken vast ook minder moeite.

Mijlpaal

Eén van de dingen waar ik stug mee door ga is 750words. Nog deze maand bereik ik de mijlpaal van 500 dagen elke dag een stukje schrijven van minstens 750 woorden over zaken die me bezig houden of vragen waarop ik een antwoord wil vinden. Ik ben Niek (KLIK HIER) nog altijd dankbaar voor haar tip. Misschien ga ik de komende weken ook die stukjes eens nalezen. Hoewel.... dat zijn ondertussen bijna 400.000 woorden.
Een andere mijlpaal is het feit dat het deze maand 12 jaar geleden is dat ik ben begonnen met bloggen over boeken en lezen. Oorspronkelijk bij een andere bloghost. Ook iets om over na te denken. Waarom begon ik, wat waren de drijfveren, hoe heeft zich dat ontwikkeld? Ben ik tevreden met hoe het nu is? Moet ik doorgaan, iets veranderen of stoppen? 750words gaat me helpen het antwoord te vinden!

Fijne feestdagen!

Even rust betekent niet dat ik ook geen twitterberichten of blogteksten lees. Misschien reageer ik wat minder, maar ik blijf jullie wel allemaal volgen. In elk geval iedereen vast een gezellige decembermaand toegewenst. En dan ben ik hopelijk in januari ook weer van de partij.

Jannie Trouwborst, november 2018.

11 opmerkingen:

  1. Goed plan, Jannie! Laat je niet gek maken door zelf opgelegde doelen. Het (bloggers)leven is niet altijd vooruit te plannen. Niks mis mee, zie het vooral niet als een nederlaag!
    Ik wens je een zalig (en rustig) uiteinde. Geniet van de mensen en dingen om je heen. Heb het goed!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goh Jannie, 12 jaar is ook wel heel lang. Ik vind het een wijs besluit. Ik hoop dat je de zin weer terugkrijgt.
    Fijne dagen!
    Stien

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Proficiat met al je mooie blogposts en de 750 words, knap dat je al zoveel geschreven hebt. Ik wens je warme feestdagen toe!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Jannie, ik volg je stukjes altijd met veel plezier. Je hebt groot gelijk om even de balans op te willen maken. Zelf vraag ik mij ook vaak af of dat vele bloggen van mij enig nut heeft, maar zolang ik het leuk vind om te doen zal ik wel gewoon doorgaan. Groetjes, Erik

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heel goed om even stil te staan bij wat je allemaal aan het doen bent. Ik hoop dat je in januari fris terugkeert, want ik lees je stukjes graag. Maar het belangrijkste is dat jij er plezier aan beleeft.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Jeetje, dat je zo streng voor jezelf bent geweest. Ik hoopte toch ergens als we een bepaalde leeftijd hebben bereikt, dat dit vanzelf verdwijnt. Maar blijkbaar toch niet, ook een goede waarschuwing voor mijzelf.
    Ik blijf er van genieten dat jij zo geniet van 750words (iets waar ik ook niet meer kan stoppen). Een aangename manier om even de tijd voor jezelf te nemen.
    Mooie laatste weken van dit jaar en vooral veel plezier met kiezen voor dat waar je energie van krijgt.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Het is goed om even stil te staan en kijken wat jij dit jaar allemaal bereikt heb Jannie (veel!) en nu deze laatste zes weken van 2018 daar van te genieten. Ik ben zelf nog steeds zoekende over wat ik met mijn blog wil (correctie, dat weet ik wel maar de uitvoering laat op zich wachten), ik denk dat iedere blogger deze fase doorloopt van tijd tot tijd en dat dit juist goed is? Ik wens je veel rust toe, geniet van al het moois om je heen *knuffel* en heel veel liefs Jannie ❤️
    Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik hoop je volgend jaar fris en fruitig weer te zien in blogland, want ik geniet toch altijd wel van je gedegen stukjes

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dank jullie allemaal voor deze meelevende en opbeurende woorden. Als je op tijd op de rem trapt, komt het allemaal wel weer goed. Ik houd me ook maar vast aan deze: Waarom een punt zetten, als een komma ook kan. Tot in het nieuwe jaar, zullen we maar denken.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Even stilstaan bij alle dingen die je bereikt hebt, is altijd goed. Twaalf jaar is ook al een hele tijd, knap hoor. Ik wens je alvast hele mooie feestdagen toe. Geniet van de rust en de mooie dingen des levens en hopelijk tot in het nieuwe jaar!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Lieve Jannie, ook via deze weg een warme groet van mij. Hopelijk zien we je stukjes weer terug in januari, ik geniet er altijd van om ze te lezen. Goed dat je nu even voor jezelf en voor je familie kiest. Geniet er van en hele fijne dagen gewenst!

    BeantwoordenVerwijderen