maandag 26 november 2018

Lotte Dodion - Bouwverlof


Lotte Dodion (1987, Sint-Truiden) is dichteres en performer. Ze won heel wat literaire prijzen en verovert stormenderhand zowat alle poëziepodia in binnen- en buitenland. Ze stond in de finale van het Belgisch én Nederlands Kampioenschap Poetry Slam en bouwde een ijzersterke podiumreputatie uit. Lotte schrijft, performt, presenteert en is tevens directeur van het Vredescentrum van Antwerpen. Kanonnenvlees is haar poëziedebuut.

Tactiek

In haar eigen woorden: Mijn 'poëzie voor het plebs' laat zien dat poëzie toegankelijk en tegelijk eigenzinnig kan zijn. Mijn teksten zijn duister, direct en in your face. Mijn optredens zachte donderpreken. In maart 2016 verscheen mijn poëziedebuut 'Kanonnenvlees' bij uitgeverij Atlas Contact. Nog geen drie weken na de lancering was de eerste druk volledig uitverkocht. Intussen ligt de vierde druk in de rekken en toer ik door de lage landen, alleen of samen met mijn collectief Wakkerlicht. (Voor meer informatie zie HIER).

Omdat me dit een vruchtbare manier lijkt om gedichten, ook van anderen, te benaderen, citeer ik literatuurcriticus Nele Janssens (KLIK HIER):

Willen woorden doeltreffend zijn, dan moeten ze loskomen van de starre coderingen waarin ze zich bevinden. Dodion rekent op haar lezers, die haar gedichten vanuit hun eigen situatie en persoonlijke voorkeuren benaderen, om die strikte coderingen met verschillende, particuliere lezingen te lijf te gaan. Ze spoort haar lezers op uiteenlopende manieren aan om actief deel te nemen aan de poëzie. 
Allereerst nodigt Dodion haar lezers uit om haar gedichten zelf voor te dragen. Een eerste aansporing tot voordracht is de directe stijl. Door eenvoudige beelden, herkenbare frasen, klank en rijm spendeert de lezer minder energie aan het ontcijferen van complexe teksten en kan die zich richten op de manier waarop hij of zij de gedichten leest en voorleest.
Ook lokt Dodion herlezing uit om haar lezers actief te betrekken bij haar poëzie. Doordat betekenissen verschuiven en vergelijkingen niet sluitend zijn, wordt de lezer aangemoedigd om het gelezene te herzien en steeds nieuwe verbanden te leggen, nieuwe relaties aan te gaan. Ook door te variëren op vaste uitdrukkingen of door ze in een ongebruikelijke context te plaatsen, dwingt Dodion de lezer om zijn of haar interpretaties bij te stellen.
Ook Dodions interpunctie doet de lezer bepaalde passages herlezen. In Kanonnenvlees komen geen leestekens voor, wat de lezer de mogelijkheid geeft om adempauzes zelf te verdelen, verschillende accenten te leggen en dus verschillende lezingen te realiseren.

Samenvatting 

Kanonnenvlees is een poëtische staalkaart van hoe mensen aan elkaar kapotgaan. Soms beetje bij beetje, soms plots en overdonderend. In Kanonnenvlees verzamelt Lotte Dodion de brokstukken van een eerste schooldag, een laatste kus, een gebroken familie... en transformeert scherven tot schoonheid van de rauwere soort. Met chirurgische precisie legt ze wonden bloot en wijst u waar het pijn doet. Angst, afscheid of vluchtgedrag, haar personages zijn gewond en beschadigd, maar niet zielig. Ze dragen hun littekens als eretekens en blijven recht krabbelen. Haar gedichten zijn toegankelijk en eigenzinnig, herkenbaar en verrassend, hard en troostend tegelijk.
Kanonnenvlees gaat over vasthouden en loslaten, vallen en verrijzen. Het is een bundel waarvan u niet wil genezen. (Achterflap bundel).

En dan, na alle woorden van anderen, het gedicht dat ik koos uit de bundel De 100 beste gedichten voor de poëzieprijs 2017 (KLIK HIER). En trouw aan wat hierboven staat, laat ik de interpretatie ervan over aan de lezer.

Bouwverlof

ik wil niet op ons terugkijken
als op een puinhoop
wij hebben elkaar nooit
met de grond gelijk gemaakt

nu staken we de werkzaamheden
verboden de werf te betreden
niets nog uitgetekend gepland
wij zijn braakland

maar trek dan je veiligste schoenen aan
durf weer op mijn grond te komen staan
tooi je twijfels als helm
en draag mij je stenen bij

ik wil niet afraken
zonder jou 

Lotte Dodion
(uit: Kanonnenvlees, 2016).


Een interview met Lotte Dodion vind je HIER.

Lotte Dodion - Kanonnenvlees. Amsterdam, Atlas/Contact, 2016. 64 pg., isbn:9789025447038

© Jannie Trouwborst, november 2018

N.B. Deze bespreking verschijnt in het kader van de poëzieweek van Sandra (KLIK HIER).

7 opmerkingen:

  1. Prachtig Jannie, je hebt een mooi gedicht uitgekozen. Lees jij veel poëzie?

    Toevallig heb ik gisteren een gedicht van Rupi Kaur gelezen, ook met de bouwplaats als 'setting'. Het begint als volgt:
    'ik ben niet kapot
    van wat we achterlieten
    maar van wat we hadden kunnen bouwen
    als we waren gebleven'

    Wat volgt is een gedicht over de bouwplaats waar een stel hun toekomst bouwden, maar waar nu, op deze lege plek, hijskranen hun hoofd laten hangen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik lees geregeld wat, maar het zou meer mogen zijn ;-). Wat een mooi toeval, dezelfde metafoor! Ook een mooi gedicht. Ik ken deze dichter nog niet. Ik ga zo je blog lezen. Lotte Dodion gebruikt Vlaamse woorden: daar heet een bouwplaats "werf". "Afraken" is ook een Vlaams woord. Ik ken ze door onze contacten over de grens. Maar misschien zijn het juist die woorden die een extra betekenis kunnen krijgen daardoor. Dat fascineerde me ook.

      Verwijderen
  2. Deze had ik ook aangevinkt in de 100 beste gedichten voor de VSB poëzieprijs 2017. Ik vond hem opbouwend, om die term maar te gebruiken. Je hebt veel achtergrond informatie gezocht bij het gedicht wat je mooi vindt uit de bundel. Ik had geen idee wat er nog meer in de bundel van Lotte Dodion zou staan, maar een verzameling brokstukken van het leven, waarvan wij niet willen genezen klinkt interessant. Hij was vanmiddag niet in de bibliotheek beschikbaar, maar ik zet hem op mijn verlanglijstje.
    Wat een contrast eigenlijk dat gedicht wat Sue hierboven van Rupi Kaur citeert. Het maakt mij ook nieuwsgierig

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat leuk dat jij hem ook aanvinkte. Ik had er uiteindelijk een stuk of 12 die in aanmerking kwamen voor deze week. Ik ben benieuwd of jij de laatste twee voor deze week ook had aangevinkt.

      Verwijderen
  3. Dit bundeltje heb ik ook in de kast staan, doordat het me werd aangeraden door een dichter die ik ontmoette in de bibliotheek. Mijn blog vind je hier: https://lalageleest.nl/2017/07/08/kanonnenvlees-lotte-dodion/

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat prachtig weer Jannie, een goede keuze!
    ‘wij zijn braakland’, aan dit stukje tekst kan ik moeiteloos een uur denkwerk besteden :)

    BeantwoordenVerwijderen