dinsdag 26 januari 2016

10 boeken die je gelezen moet hebben??

De vraag die Hendrik-Jan (KLIK HIER) dit keer bedacht heeft voor #50books, gaat in tegen alles wat ik als voormalig bibliothecaresse gekoesterd heb: er voor zorgen dat iedere lezer de bibliotheek verliet met een boek dat bij hem of haar paste. Iets wat ook ter sprake komt in het blog dat ik schreef n.a.v. het schotschrift van Alex Boogers - De lezer is dood (KLIK HIER).
Ik kan alleen proberen me te herinneren welke 10 boeken voor mijzelf een bijzondere betekenis hebben gehad. Maar gravend in mijn geheugen rolde er een lijst uit, die teveel titels bevatte. Heel moeilijk om daar een keus uit te maken, maar ik zal een poging doen.

Zonder twijfel op de eerste plaats: Hersenschimmen van Bernlef. Opgesloten in het brein van een dementerende man beleef je op een zeer beklemmende manier hoe het voelt om je geheugen kwijt te raken. Ik las het boek meer dan eens. En ik was meteen verknocht aan de boeken van Bernlef. Hij heeft een eigen plankje in mijn boekenkast.

Dat geldt ook voor nummer twee: Gerbrand Bakker. Uiteraard noem ik dan Boven is het stil (KLIK HIER), maar ook zijn andere boeken zijn voor mij pareltjes: De Omweg (KLIK HIER), Perenboemen bloeien wit (KLIK HIER) en Juni (KLIK HIER). Plus nog een aantal gebundelde columns. Daarnaast lees ik graag zijn weblog Gerbrandsdingetje.nl.

Ook over nummer drie geen twijfel: Kees de jongen van Theo Thijssen (KLIK HIER). Ook dat boek las ik vaker: prachtig hoe de auteur zich kon verplaatsen in de fantasie en gevoelens van een opgroeiende jongen en hoe hij het milieu en het schoolleven heeft beschreven. Ook andere boeken van deze sociaal bewogen onderwijzer staan in mijn kast: Schoolland, De gelukkig klas (KLIK HIER) en In de ochtend van het leven.

Dan is eerst de beurt aan mijn drie lievelingsdichters van wie ik verzamelbundels bezit: Remco Campert (KLIK HIER), Rutger Kopland en J.C. Bloem. Al naar gelang mijn stemming haal ik ze af en toe uit de kast en lees er kris kras weer eens wat in. Al heb ik van elk ook voorkeursgedichten natuurlijk.

Dat zijn er dus al 6 en dan wordt het moeilijk kiezen. Dat ik sommige boeken vaker dan één keer las, moet maar de doorslag geven.

Zo maakte Knielen op een bed violen van Siebelink (KLIK HIER) erg veel indruk. Zeker als je de gevolgen van een soortgelijk geloof in je directe omgeving herkent. En hoewel ik steeds van plan was meer van Siebelink te lezen, is dat er nog nauwelijks van gekomen (alleen Margaretha). Maar dat gaat vast nog wel gebeuren.

De engelenmaker (KLIK HIER) van Stefan Brijs was ook zo fascinerend dat ik het tweemaal las. Daarna kocht ik nog enkele boeken van hem, maar ik las alleen Twee levens (KLIK HIER) . Arend en Keetje Tippel komen misschien later aan de beurt en ook Post voor Mevrouw Bromley staat op mijn leeslijstje.

Twee oudere boeken krijgen tenslotte nog een plekje tussen de tien vaker gelezen boeken. Ten eerste Een nagelaten bekentenis van Marcellus Emants (uit 1894). Een raadselachtig en beklemmend boek. Opgesloten in het hoofd van de hoofdpersoon wordt het steeds moeilijker om onderscheid te maken tussen waarheid en leugen, fantasie en werkelijkheid, schuld en onschuld.

En dan een minder bekende roman van Carry van Bruggen - Een coquette vrouw (1915). Over een jonge vrouw die zich graag wil onderscheiden van anderen en een sterke behoefte heeft aan waardering en begrip. Als ze dat in haar huwelijk en directe omgeving niet kan vinden, zoekt ze het in buitenechtelijke vriendschappen, wat niet getolereerd wordt omdat het niet past binnen de conventies van haar omgeving. Met alle gevolgen van dien. Ze schreef de boeiende roman kort naar haar scheiding. Ook van haar staan nog enkele (ongelezen) romans in de kast.

En zo ben ik bij tien. Geen plaats meer voor de Publieke werken van Thomas Roosenboom, Titaantjes en de Uitvreter van Nescio, De verdronkene van Margriet de Moor, Parnassia van Josha Zwaan, Sneeuweieren van Ricus van de Coevering, Scheurbuik van Annette de Vries en de boeken van Hella Haasse, Adriaan van Dis, Elsschot, Jan van Mersbergen en nog vele anderen........

Mijn tien, maar geen "must-reads" (wat een vreselijk woord!). Waarschijnlijk zeggen deze boeken meer over mij dan het kijkje in mijn boekenkast uit een van de vorige #50books!

© JannieTr, januari 2016.

De leesvraag #50books (KLIK HIER) is een initiatief van Peter in 2013. Martha nam het in 2014 over en in 2015 ging Peter zelf weer verder. Vanaf 2016 doet Hendrik-Jan dat. Vanaf "2016: vraag 2" probeer ik ook elke week mee te doen.


6 opmerkingen:

  1. Een prachtig lijstje! De nieuwere boeken heb ik ook gelezen, de oudere zijn klassiekers die nog een keer 'moeten'.... ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Die zijn zo klassiek, zelfs nog van voor mìjn geboorte ;-) Zou het leuk vinden als je er een leest. Voor mij is dat ook al weer even geleden.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi mooi mooi! Veel herkenning. 'Boven is het stil' staat bij mij ook op nummer 1. 'Kees de jongen' herlas ik vorig jaar rond deze tijd, ik moet er nog altijd een beetje van huilen. Verder is 'Knielen' ook favoriet. En de dichters die je noemt: zo mee eens.
    'De engelenmaker' kreeg ik ruim een jaar terug van de Boekblogger Judith, ik zal het boek prioriteit geven nu ik 'em hier in jouw lijstje zie staan. Marcellus Emants las ik voor mijn leeslijst, het verraste me destijds (en wakkerde mijn leeslust aan).
    In mijn lijstje zouden waarschijnlijk 'Karakter' van Bordewijk staan, 'Indische duinen' van Van Dis, 'Thirza' van Grunberg, 'Pier en oceaan' van Oek de Jong en iets van Couperus ('De stille kracht, 'De boeken der kleine zielen' of 'Eline Vere'). Maar een top-tien, zo lastig... Niet te doen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ach ja Karakter, Eline Vere, De wandelaar en Tikkop, Frederik van Eeden (Van de koele meren des doods), mijn lijstje had veel langer gekund. En dan heb ik de meest recente niet eens genoemd, die moeten eerst bewijzen dat ze echt in mijn geheugen blijven hangen: Birk, Roxy, De weg naar zee (van Elke Geurts, maar die heeft zich eigenlijk al vastgebeten).
      Wat is onze Nederlandse literatuur toch rijk, hè Inge?

      Verwijderen
    2. Ja, de Nederlandse literatuur is zeer rijk! Sommige passages uit 'De weg naar zee' staat me nog helder voor de geest, dat is een goed teken.

      Verwijderen
  4. Kees de jongen, dat is inderdaad zo'n meesterwerk dat ook op mijn lijstje had gekund. Prachtig boek

    BeantwoordenVerwijderen