dinsdag 12 januari 2016

Wat vertelt Mijn Boekenkast over mij?

Via Twitter werd ik door Hendrik-Jan de Wit op het spoor gezet van #50books (KLIK HIER), een rubriek waarbij elke week een aan boeken en lezen gerelateerde vraag gesteld wordt aan bloggers die die vervolgens beantwoorden in een blog en de link plaatsen op genoemde site. Even rondneuzend tussen de voorgaande vragen en de antwoorden werd ik enthousiast. En hoewel ik meestal alleen over een specifiek boek blog, lijkt dit me wel een leuke zijsprong. Dus sluit ik aan bij Vraag 2 van 2016:

Wat vertelt jouw boekenkast over jou?


Leuke bijkomstigheid is dat mijn blog Mijn Boekenkast heet. De inhoud van dat blog vertelt al veel over mij: dat ik vrijwel uitsluitend oorspronkelijk Nederlandse literatuur lees. Dat ik vooral positieve recensies schrijf (misschien komt er nog eens een vraag waarbij ik dat kan toelichten). Dat ik een aantal favoriete auteurs heb (weerspiegeld in de alfabetische index op auteur). Dat mijn manier van boekbespreken in de loop der jaren sterk veranderd is. Ik blog al bijna 10 jaar, maar na een aantal jaar werd de overkoepelende site waarop ik blogde overgenomen en ging er (door fouten bij de betreffende instantie) veel mis. Gelukkig had ik alle besprekingen nog in Word op de PC staan, maar nog steeds is niet alles compleet. Mijn voornemen voor 2016 is (de Vraag van vorige week ;-)) om te zorgen dat alles er weer op komt te staan, op de datum waarop het oorspronkelijk verscheen. En dan in november 2016, als mijn blog echt 10 jaar bestaat, iets speciaals te organiseren.

Maar dan nu zoals de vraag bedoeld is: de inhoud van mijn boekenkast. Ook daarbij eerst een opmerking: ik heb niet 1 boekenkast, maar meerdere.

- In de woonkamer staan er drie. Een met boeken over de streek waar wij wonen: Zeeuws-Vlaanderen: de (cultuur-)historie, atlassen en enkele ficiteboeken. Kees Slager is goed vertegenwoordigd.
Dan een kast met iets oudere Nederlandse literatuur (1950-2000). Niet alles daarvan is gelezen, maar het is nog steeds de bedoeling dat dat ooit gaat gebeuren (al verdwijnt er af en toe toch iets richting antiquariaat). Nog zo'n voornemen voor dit jaar: eens goed uitzoeken welke boeken daarvan me dierbaar zijn (en die dus blijven), welke ik nog ga lezen (en die dus ook nog even mogen blijven) en waar ik toch nooit aan zal beginnen.
In de derde boekenkast staan mijn lievelingsauteurs (waaronder Bakker, Bernlef, Campert, van Dis en van Mersbergen) en de boeken vanaf 2000 waar ik goede herinneringen aan heb. Ook staan daar de nieuwere nog te lezen boeken. Tenslotte wat boeken over de natuur, filosofie en psychologie.

- Op de logeerkamer staan kinderboeken (oudere om te bewaren en recentere voor als de kleinkinderen komen logeren).


- Op zolder staan de meeste boeken (honderden), langs alle wanden. Een groot deel non-fictie: studieboeken van mijn dochter, kunst- en geschiedenisboeken en cultuurhistorie, natuur- en tuinboeken, wandelgidsen, literatuurnaslagwerken, etc. Daarnaast romans van voor 1950 en non-fictie uit de jaren 1920-1940 van mijn ouders en grootouders. De inhoud van die boeken zegt niets over mij, maar het bewaren ervan, wel. Het zijn er veel, te veel! Maar boeken weggooien kan ik niet. Ik heb altijd het idee, dat ik iets weggooi waar een ander heel blij mee zou zijn. Maar zelfs de studieboeken van mijn dochter wil niemand tegen vergoeding van alleen de verzendkosten!

Ik heb niet alle reeds gestelde vragen al gelezen, maar ik zou wel eens willen weten hoe anderen dat doen: Hoe houd je je hoeveelheid boeken op peil?

Wat volgt er uit het beantwoorden van deze vraag: Wat vertelt jouw boekenkast over jou?

- Dat ik van Nederlandse literatuur houd, vooral van na 2000.
- Dat ik het prettig vind om van de gelezen boeken een overzicht in de vorm van een blog bij te houden.
- Dat mijn voorkeur uitgaat naar psychologische romans.
- Dat ik van sommige boeken geen afscheid kan nemen omdat ik ze koester en vaker wil lezen.
- Dat het tijd wordt dat ik eens schoon schip ga maken met de vele andere waar ikzelf niets mee heb.
- En dat een van de voornemens van dit jaar zal zijn: de resterende oude blogteksten overzetten.

© JannieTr, januari 2016.
 

De leesvraag #50books is een initiatief van Peter in 2013. Martha nam het in 2014 over en in 2015 ging Peter zelf weer verder. Vanaf 2016 doet Hendrik-Jan dat. Vanaf "2016: vraag 2" hoop ik ook elke week mee te doen.


1 opmerking:

  1. Leuke zijsprong! Zelf probeer ik mijn boekenhoeveelheid op peil te houden door af en toe wat recensie-exemplaren (die ik niet bijzonder vond) weg te geven of naar de kringwinkel te brengen. Maar desondanks blijf ik veel boeken bijhouden. Het zou best wel kunnen dat ik me dit jaar 'ns een e-reader aanschaf, zodat er niet te veel boeken bij komen...

    BeantwoordenVerwijderen