maandag 6 maart 2017

Fouten in boeken, wat doe je ermee?

"Heb jij boeken gelezen die echte fouten in zich hadden en wat doe je daarmee?" luidt vraag 10 in #50books van Martha. Ze geeft ook wat suggesties: "Zo kun je de uitgever schrijven om de fout te laten herstellen. Of maak je zelf een lijstje en laat je dat voorin het boek liggen, compleet met pagina nummer? Of doe je daar helemaal niets mee?"

Laat ik eerst een onderscheid maken tussen schrijf,- type- en drukfouten aan de ene kant en anderzijds fouten binnen het verhaal en de schrijfstijl: naamsverwisselingen, anachronismen, onmogelijke volgorde van gebeurtenissen stijlfouten, kromme zinnen.

-De eerste soort fouten vind ik storend, maar als het er niet teveel zijn, probeer ik er overheen te lezen. Ik ga ze zeker niet melden en ook niet noteren. Zijn het er zoveel dat het mijn leesplezier dreigt te bederven, dan leg ik het boek weg. Maar ik onthoud wel de naam van de uitgever, want die behoort de eindcontrole te hebben.
 
- De tweede soort is lastiger. Gaat het om een enkel geval van bijvoorbeeld hij/zij verwisseling of de verkeerde voornaam dan hoort het bij 'een fout is menselijk'. Toch haalt zoiets je wel even uit het verhaal. Het moet dus niet te vaak gebeuren, want dan is het leesplezier weg.
Bij grove anachronismen of als de schrijver blijkbaar zelf het verloop van de rode draad in zijn verhaal is kwijtgeraakt, haak ik af. En ook als de schrijfstijl belabberd is. Dan onthoud ik niet alleen de naam van de uitgever, maar ook die van de schrijver: sorry, geen tweede kans. Er zijn genoeg echt goede boeken.

Maar actie richting uitgever of auteur? Nee, dat niet. Bij grove fouten is het verspilde moeite. Een tweede druk lijkt me een illusie voor dergelijke boeken...
En de kleine vergissingen? Er zijn vast anderen die dat heel trouw melden en serieuze auteurs zien het achteraf waarschijnlijk zelf ook wel. En als het niet herzien wordt in een volgende druk? Ach, als ik er mee kon leven, zal dat voor anderen ook wel gelden.

Dus Martha: nee, ik doe er niets mee. Ik leer er wel van. Voor sommige uitgevers en schrijvers geldt: einde verhaal! 

© Jannie Trouwborst, maart 2017. 

Ik ben heel benieuwd naar de antwoorden van anderen. Wil je ook meedoen? Iedereen is vrij om de vragen te beantwoorden zoals hij of zij wil. Laat een link naar je eigen blog achter in de reacties onder het blog van Martha (KLIK HIER) of alleen je reactie. Zo kan iedereen lezen wat jij ervan vindt.

1 opmerking:

  1. Ik heb in een boek van Maarten 't Hart wel eens een fout opgemerkt in een nummer van een klassiek werk. Ik weet dat hij dat niet leuk vindt maar heb het keurig gemeld bij de uitgever en bij een herdruk was het aangepast. Nooit iets gehoord van de uitgeverij overigens

    BeantwoordenVerwijderen