maandag 27 maart 2017

Verboden vruchten

"Het is weer boekenweek. Het thema is dit jaar Verboden vruchten. Natuurlijk moeten we hier denken aan de appel van de boom van kennis van goed en kwaad die Eva aangeboden kreeg door de slang en waardoor zij en Adam uit het paradijs gejaagd werden. Maar verboden vruchten hebben ook een sterk seksuele connotatie." 

Martha koppelt de #50books vraag voor deze week (nr. 13) aan het thema van de Boekenweek. En ze wil dan van ons weten:

Van welk boek kreeg of krijg jij rode oortjes?

Wat ik me van vroeger herinner is, dat ik, bij gebrek aan seksuele voorlichting, het liefst de passages opzocht in de verplichte schoolliteratuur waarin daarover geschreven werd. Er was nog niet veel keus, als je bedenkt dat ik in 1967 van school kwam en Turks fruit in 1969 verscheen. Ik kan me ook geen titels meer herinneren. Wel weet ik dat mijn ouders Bob en Daphne boeken in huis hadden, maar die hadden ze goed verstopt. Wat ik op mijn speurtocht wel vond was het tijdschrift van de NVSH "Sextant". Al was het niet een spannend romannetje, ik heb er met stijgende verbazing het een en ander van opgestoken.

Daarna was het wel over met de rode oortjes. Ik vind een boek veel spannender op dat vlak als het juist niet al te uitgebreid verslag doet van het gebeuren. En tegenwoordig erger ik me er soms zelfs aan, als er onevenredig veel aandacht aan wordt besteed. Er zijn wel eens boeken geweest die ik om die reden niet uitgelezen heb. Van de huidige erotische boeken heb ik dus geen enkele gelezen.

Rode oortjes horen wat mij betreft tot het verleden. Ik zoek andere zaken in boeken dan in mijn jonge jaren. Mijn Verboden vruchten bestaan op het moment alleen nog uit pure chocola met hazelnoten, paprika chips, blokjes belegen kaas en Engelse drop........

© Jannie Trouwborst, maart 2017.

Ik ben heel benieuwd naar de antwoorden van anderen. Wil je ook meedoen? Iedereen is vrij om de vragen te beantwoorden zoals hij of zij wil. Laat een link naar je eigen blog achter in de reacties onder het blog van Martha (KLIK HIER) of alleen je reactie. Zo kan iedereen lezen wat jij ervan vindt.

1 opmerking:

  1. Nu al lang geen rode oortjes meer, maar mijn ouders hadden gewoon "Een hete ijssalon" van Heere Heeresma in de kast staan. Dat heb ik als puber toch met rode oren helemaal uitgespeld hoor https://www.depaarsekeizerin.nl/opwindende-verhalen/een-hete-ijssalon-door-heere-heeresma#.WOKf8_nyiUk

    BeantwoordenVerwijderen