woensdag 1 juni 2016

Culinaire genoegens van Adriaan van Dis?

Voor vraag 22 van #50books (KLIK HIER) kreeg Hendrik-Jan een leuke tip van blogster Tessa Heijtmeijer (KLIK HIER) Die vraag luidt: Welke schrijver of schrijfster zie jij het liefst zijn of haar boekje te buiten gaan? Zij vroeg zich af hoe het zou zijn als bijvoorbeeld John Irving een chicklit zou schrijven. En nu is dus de beurt aan de deelnemers van #50books om zich daar eens het hoofd over te breken.


Inmiddels mag als bekend beschouwd worden dat ik me meestal beperk tot Nederlandse en Vlaamse auteurs. Dat zal bij het beantwoorden van deze vraag dus niet anders zijn. Bovendien moet vooraf gezegd worden dat ik het werk van de meeste schrijvers lees, juist omdat ze een genre schrijven waar ik van houd. Maar toch vond ik het wel een uitdaging om ook zelf buiten mijn boekje te gaan en te bedenken wat ik van gewaardeerde auteurs zou willen lezen, ook als het niet tot hun gebruikelijke genre behoort. Dit kwam vervolgens naar boven borrelen.

** Een kookboek van Adriaan van Dis.
Wie zijn bibliografie bekijkt, zal ontdekken hoe enorm veelzijdig hij is. Hij schrijft niet alleen romans, maar ook reisverhalen, essays, toneelstukken en poëzie. Uit de autobiografische gegevens in veel van zijn werk en uit interviews komt een man naar voren die van Parijs, een goed glas wijn en een verfijnde Franse maaltijd houdt. Maar hij is ook thuis in Zuid-Afrika en kent de Indische keuken goed. Als hij zijn favoriete gerechten uit al die landen zou verzamelen, dan zou dat een origineel en veelzijdig kookboek opleveren. 

** Een bundel met light verse van Maarten 't Hart
Net zo veelzijdig is deze duizendpoot. Naast allerlei romangenres is er nog veel non-fictie en wetenschappelijk werk van hem verschenen. Maar voor zover ik weet : nauwelijks poëzie. Drie bibliofiele bundeltjes in een zeer beperkte oplage. Ik zou ze graag eens zien. En een gedicht op de muur van de modezaak van Paul van Egmond aan de Nieuwe Rijn 53/54 in Leiden. Dat gedicht bracht me op het idee van een bundel met light verse. Het gaat als volgt:

Een vrouw mag alles dragen
blazer, broek of rok.
Dat kan een man niet wagen
voor hem slechts pak of sok.

Een vrouw kan over straten gaan
gehuld in bont of leer
Ook ik wil soms "een robe" aan
al ben ik dan een heer.

Light verse is een benaming voor poëzie die een wat lichtere, meer speelse toon heeft. Drs. P ontwierp er de Nederlandse term plezierdichten voor. (Zie ook mijn blogpost: Schrijfkramp van Alexander Pola: KLIK HIER) Ik durf te wedden dat hij veel plezier aan zou beleven om er een heerlijk, humoristisch, recalcitrant, venijnig, sarcastisch, parodistisch bundeltje van te maken. 

**Een historisch jeugdboek van Margriet de Moor
Van haar las ik twee boeken waar ik erg van onder de indruk was: De verdronkene (KLIK HIER) (over de Watersnoodramp) en De schilder en het meisje (KLIK HIER)  (spelend in het Amsterdam van Rembrandt, met als uitgangspunt een ets van een ter dood veroordeeld meisje). In beide boeken worden historische feiten onder de aandacht gebracht via fictie. Dat doet ze heel knap in een aansprekend verhaal. Precies wat ook de jeugd aan zou spreken: lezend in een spannend boek ongemerkt kennis nemen van een stukje geschiedenis.

**Fantasy van Elke Geurts
Voorop gesteld: ik ben geen fan van fantasy. Ik houd meer van psychologische en historische romans. Maar ik ben wel een fan van Elke Geurts. En zij scheert er soms zo vlak langs, dat ik me heel goed voor kan stellen dat ze uiteindelijk fantasyboeken gaat schrijven die ik wèl wil lezen. Haar eerste roman De weg naar zee (KLIK HIER) was angstaanjagend door het gruwelijke besef dat ze een gang van zaken beschreef die weliswaar voorstelbaar was, maar te gruwelijk om als lezer te willen aanvaarden als echt gebeurd. Maar daarmee legde ze meteen wel een vinger op een zere plek in de samenleving. Ook in haar verhalenbundels voel je dat de fantasie met haar en dus met de lezer op de loop gaat.  Een citaat uit mijn blogpost (KLIK HIER) over Lastmens & andere verhalen

"Wat als een onschuldig beschrijving van een normaal leven begint, verandert ongemerkt is een wurgende toestand waarvan niet helemaal duidelijk is of die echt gebeurt (zou best kunnen), gefantaseerd wordt, gevreesd wordt (in gedachten), een nachtmerrie blijkt. De grens van waar de werkelijkheid overgaat in fantasieën, hallucinaties e.d. is soms moeilijk te ontdekken. Alleen wie zelf over voldoende fantasie beschikt, kan zich mee laten slepen door het verhaal, kan aanvaarden dat het echte leven soms absurder is dan wat je zou kunnen fantaseren."

Een klein stapje verder dus maar: fantasy. Overigens liet Elke Geurts me na lezing van dit stukje weten, dat ze eigenlijk liever horror zou willen proberen. En bij nader inzien: dat klopt ook beter met wat ze nu al laat zien. Wordt wellicht vervolgd, dus!

Ik vond het een leuke vraag om mee bezig te zijn. Ik ben benieuwd wat de anderen verzonnen hebben. En ik kijk al weer uit naar vraag 23......

© JannieTr, juni 2016.

De leesvraag #50books (KLIK HIER) is een initiatief van Peter in 2013. Martha nam het in 2014 over en in 2015 ging Peter zelf weer verder. Vanaf 2016 doet Hendrik-Jan dat. Vanaf "2016: vraag 2" probeer ik ook elke week mee te doen.

1 opmerking:

  1. Wat leuk :) Ik zou voor die laatste kiezen: fantasy van Elke Geurts. Ik moet toch nodig eens wat van haar lezen, want haar blogstukjes vind ik erg fijn.

    BeantwoordenVerwijderen