Als
ik genoten heb van een boek, twijfel ik altijd een beetje of ik de film
die er daarna van gemaakt is, nog wel wil zien. Tijdens het lezen heb
ik mijn eigen beelden gevormd van de hoofdpersonen en hun omgeving. Ik
heb ervaren hoe de spanning zich opbouwde, herkende het thema,
doorgrondde gaandeweg de karakters van de hoofdrolspelers.
Maar
dan komt de film: hoe strikt volgt de regisseur het verhaal, pakt hij
de sfeer? Het minst belangrijk is nog of de hoofdrolspelers uiterlijk
lijken op het beeld dat ik van hen had. De spanning is doorgaans ook wat
minder, maar dat kan niet anders, als je de plot al kent.
Het
is heel moeilijk om te vergelijken. Een goede film laat zien dat een
film ook een kunstuiting is, net als een boek, en daardoor niet altijd
exact overeen hoeft te komen met het verhaal in het boek. Minstens zo
belangrijk is de sfeer die de film oproept, op een manier zoals soms met
woorden niet mogelijk is. Met die houding zou je een boekverfilming
moeten bekijken. En dan kun je hoogstens zeggen dat de ene verbeelding
van het vertelde verhaal je meer aanspreekt dan de andere, zonder er een
kwaliteitsoordeel over te geven.
Deze keer
was de volgorde anders: door omstandigheden zag ik eerst de film en las
ik daarna het boek. En om aan te sluiten bij de opmerking hierboven: de
film beviel mij persoonlijk beter dan het boek. Terwijl ze allebei zeer de moeite waard
zijn.
Samenvatting
De boekhandel beginnen was een moedige stap. Het volhouden vergde alles wat ze in zich had. Engeland,
jaren '60. Het afgelegen, geïsoleerde kustplaatsje Hardborough wordt
continue geteisterd door overstromingen en wateroverlast. Een weduwe van
middelbare leeftijd koopt een prachtig historisch pandje midden in de
hoofdstraat. Florence heet ze, en ze is vastbesloten een boekwinkel te
beginnen, en daar een succes van te maken. Want Hardborough moet toch
wel behoefte hebben aan een boekhandel? Wat ze niet weet kan ze leren, en vol goede moed gaat Florence aan de slag. Maar
ondanks wilskracht en doorzettingsvermogen heeft Florence geen rekening
gehouden met de slangenkuil waarin zij zich begeeft, en waarvan zij, in
de tien jaar dat ze in het plaatsje woont, nooit eerder iets heeft
gemerkt: het hele dorp heeft namelijk een mening over haar boekhandel... (De boekhandel - Penelope Fitzgerald - Uitg. Karmijn).
Eerst de film
Zonder
het boek en het verloop van het verhaal te kennen, bekeek ik dus
onbevangen de film. Ik was er door geroerd en ik vond het een spannend,
af en toe zelfs benauwend, verhaal. De karakters zijn goed uitgewerkt,
de acteurs slim gekozen en stuk voor stuk echte talenten, van heel jong
tot vrij oud. Dat alles werkte mee om helemaal in het gebeuren op te
gaan en er in mee te leven. De doortrapte manier van tegenwerken, het
moedige weerstaan ervan, het machteloze vechten tegen de bierkaai. Wie
al eens dat gevoel gehad heeft in persoonlijke situaties, zal het des te
beter herkennen en aanvoelen.
Natuurlijk is het in een film gemakkelijker om het show don't tell principe
toe te passen. Toch is het knap als je je acteurs met een blik, een
gebaar of een beweging zoveel kunt laten zeggen. Het is dan natuurlijk
ook niet voor niks dat de film in de prijzen is gevallen.
Daarna het boek
Een
vreemde gewaarwording werd het lezen van het boek: enerzijds waren er
situaties en dialogen die ik letterlijk uit de film herkende. Dezelfde
zinnen, handelingen, gebeurtenissen tot in de kleinste details. Maar er
waren ook opmerkelijke verschillen. Ik miste de spanning een beetje,
maar dat kan te maken gehad hebben met het feit dat ik al veel van het
verloop van het verhaal wist. Toch was ik een beetje teleurgesteld dat
ik enkele van de meest ontroerende en aangrijpende scenes uit de film
moest missen en dat het einde van het verhaal in het boek naar mijn idee
veel minder sterk was dan wat de filmregisseur ervoor verzon. Zonder
spoilers kan ik daar niet meer over zeggen. Daarom zul je zelf moeten
gaan kijken als je het boek al las (of andersom natuurlijk).
En?
Opnieuw
moet ik constateren dat we te maken hebben met twee eigenlijk niet goed
te vergelijken kunstuitingen. Zeker, de beelden waren indringend en de
toevoegingen en veranderingen maakten het verhaal sterker. Maar aan de
andere kant bleek het moeilijker de kleurrijke taal en ironische humor
van Fitzgerald een plekje te geven. Daar blonk het boek weer in uit.
"De
middelbare leeftijd werd bij mensen uit de betere kringen van East
Suffolk gekenmerkt door een crisis, waarna de meerderheid aquarellen met
landschappen ging schilderen. Dat zou niet zo erg zijn geweest als het
slechte schilders waren, maar ze deden het allemaal best goed. Al hun
schilderijen leken op elkaar. Ze hingen ingelijst in woonkamers, terwijl
aan de andere kant van de ramen het lege, fletse, ongeordende landschap
zich naar de transparante hemel uitstrekte. De crisis ging vergezeld
van de wens om op een iets ambitieuzere plek dan de parochiezaal te
exposeren."
Mijn
advies: lees en kijk en oordeel zelf. Denk niet dat je klaar bent met
één van beiden. De film draait nog en van het boek is een filmversie
verschenen. Naast de ongewijzigde tekst van eerdere drukken bevat deze nieuwe editie
acht foto’s uit de film en een filmomslag.
Ik las de eerste druk: Penelope
Fitzgerald - De boekhandel. Elburg, Karmijn, 2015. 140 pg.,
isbn:978-9492 168 009. (Filmeditie: isbn: 978 9492 168 252).
Penelope Fitzgerald
(1916-2000) werd geboren in een zeer Engels, intellectueel en enigszins
exentriek milieu. Haar beide grootvaders waren geestelijken in de
anglicaanse kerk. Ze was in Oxford een briljant studente; toen al was
het haar droom om schrijfster te worden. Maar Penelope zou in haar leven
door diepe dalen moeten gaan voordat haar opmerkelijke
schrijverscarrière begon. Op haar 58e schreef ze haar eerste boek, een
biografie. Op haar 78e haar laatste roman: De Blauwe Bloem. Viermaal
drong Penelope door tot de shortlist van de Booker Prize. Eenmaal won ze
ook. De Blauwe Bloem won in Amerika de National Book Critics Award en
maakte van haar een gefortuneerde vrouw.
© Jannie Trouwborst, augustus 2018.
Hoi Jannie, omdat ik zowel een liefhebber van boeken als van films ben, kijk ik vaak naar een verfilming als ik een boek heb gelezen dat ik de moeite waard vond. Dat ik eerst de film zie en daarna het boek lees, gebeurt ook, maar minder vaak. Ik denk dat ik in de meeste gevallen de voorkeur geef aan het boek, maar het gebeurt toch verrassend vaak dat van een in mijn ogen niet zo'n geweldig boek een heel mooie film is gemaakt. Groetjes, Erik
BeantwoordenVerwijderenWat toevallig, want deze keer is het bij mij ook zo: ik heb de film gezien, maar het boek moet ik nog lezen. Ik had het boek vorige zomer gekocht, maar ik dacht daar pas weer aan toen ik onlangs een artikel over de schrijfster in de krant las. Binnenkort ga ik het lezen. Ik laat je dan nog wel weten waar mijn voorkeur naar uitgaat.
BeantwoordenVerwijderen