zondag 26 augustus 2018

Zoeklicht op Suriname: wie doet er mee?

In Suriname, het verre overzeese land dat ooit tot het Koninkrijk der Nederlanden behoorde, is Nederlands een bekende en nog veel gebruikte taal. Ook na de onafhankelijkheid (in 1975) is daar weinig verandering in gekomen. Bovendien wonen er in Nederland veel mensen met een Surinaamse achtergrond. Dat betekent ook dat er Surinaamse literatuur bestaat in het Nederlands, zodat iedereen uit hetzelfde taalgebied er kennis van kan nemen. Maar gebeurt dat ook? Te weinig naar mijn idee.

Een paar jaar geleden koos ik het thema Suriname uit voor de leesclub die ik begeleidde. Het is één van de meest inspirerende jaren van de club geweest. Begrip voor mensen uit een andere cultuur kun je opdoen via boeken. Non-fictie uiteraard, maar via fictie lukt dat misschien nog wel gemakkelijker. De boeken die ik destijds koos, hadden allemaal een link met Suriname. Maar wel zo, dat er iets te leren viel over het land zelf, haar geschiedenis en haar bewoners: die van vroeger, die van nu en van hen die nu in Nederland wonen. 

Maand van de Surinaamse literatuur : september 

Maar behalve dat je er iets uit op kunt steken, zul je ook ontdekken dat er prachtige Surinaamse romans geschreven worden. Historische en hedendaagse, waarbij je je al lezend bewust wordt van hoe de pijnlijke geschiedenis van voorouders nog na dreunt bij hedendaagse generaties, daar en hier. Iets wat op zich universeel is.

Laat je verrassen, sta open voor nieuwe inzichten. Dat is wat ik graag zou willen in de maand september, die ik uit heb uitgeroepen tot de Maand van de Surinaamse literatuur (#MSL2018). Doe je mee? 

Hoe werkt het?

Als je een boek hebt gelezen van een Surinaamse auteur of over Suriname, meldt dat dan hieronder in de reacties. Geef de titel en naam van de auteur en de link naar je blog door (of naar je recensie op Hebban of Goodreads). Heb je geen blog, vertel dan kort in de reactie wat je van het boek vond. 

Gedurende de maand zal ik alle door jullie gelezen titels verzamelen in een extra blog en zo hopelijk voor nog meer inspiratie zorgen met betrekking tot Surinaamse literatuur. Voor volgend jaar alvast?

Een beloning?

Drie uitgevers (Conserve, Prometheus en Nijgh & Van Ditmar) waren zo gul mij 4 boeken toe te zeggen om te verloten onder degenen die meelazen. In het verzamelblog kun je te zijner tijd lezen hoe je mee kunt doen met deze verloting.

Leestips?

In een apart blog Zoeklicht op Suriname: Leestips kun je vast wat tips vinden: KLIK HIER

Ik wens iedereen veel leesplezier en inspiratie bij deze ontdekkingstocht. 

© Jannie Trouwborst, augustus 2018

29 opmerkingen:

  1. Jaaaa ik vind dit echt zo'n supergoed idee van je Jannie!! Ik was al bang in een 'gat' te vallen als Maand van de klassieker afgelopen was maar toen was daar Maand van de Surinaamse literatuur :)

    Ik heb inmiddels 1 boek uit en begin z.s.m. aan een volgend boek, ik wilde nog een kinderboek lezen maar er is geen exemplaar beschikbaar in mijn bibliotheek, zo jammer :(

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Jannie, mooi initiatief. Ik zou graag mee willen doen, maar ik heb al andere leesplannen (oa Anna Karenina) en kijkplannen (Johan van der Keuken), zodat er te weinig tijd overblijft om echt serieus met de Maand van de Surinaamse Literatuur mee te doen. Een volgende keer doe ik graag mee. Groetjes, Erik

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Telt het ook als je een van de suggesties neemt die jij hier hebt aangedragen ?
    ( ik heb 'Erfgoed' van de bib gehaald )

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Alles is goed José, als het maar met Suriname heeft te maken. En Erfgoed van Ellen Ombre lijkt me een fantastische keuze.

      Verwijderen
  4. Ik doe mee Jannie en ga Tenzij de vader van Karin Amatmoekrim lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een uitermate belangrijk boek in dit geval! Je steekt meteen heel wat over het hedendaagse Suriname in een heel persoonlijk en gevoelig boek.

      Verwijderen
  5. Hoi Jannie, ik heb mijn lees- en kijkprogramma een beetje omgegooid, zodat ik toch nog met een paar boeken mee kan doen met de maand van de Surinaamse literatuur. Ik heb de verhalenbundel gereserveerd bij de bibliotheek en wil daar nog een paar boeken reserveren. Mag een roman uit Curacao ook? Ik heb "Dubbelspel" van Frank Martinus Arion in de boekenkast staan, heb die al een keer met plezier gelezen en wil hem sowieso nog graag een keer bespreken op mijn blog. Groetjes, Erik

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh! Dat zou ik fijn vinden! Ik heb geen bezwaar tegen "Dubbelspel". Maken we er gewoon Suriname en de Antillen van. Heb je ook de film gezien die er een paar jaar geleden van gemaakt is? Die vond ik heel sfeervol en mooi. (Double play - 2017).

      Verwijderen
    2. Hoi Jannie, de film heb ik niet gezien, maar ga ik zeker nog bekijken. Bedankt voor de tip. Ik ga zo even Googelen om te kijken welke boeken ik nog meer wil gaan lezen. Groetjes, Erik

      Verwijderen
  6. Mijn eerste boek voor MSL2018:
    Auteur: Etchica Voorn
    Titel: Dubbelbloed
    Link: https://www.sandraleest.nl/recensie/het-juryrapport-dubbelbloed-van-etchica-voorn/

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Per toeval kwam ik op deze blogpost terecht. Ik lees hierboven over Suriname: "...is Nederlands een bekende en nog veel gebruikte taal. Ook na de onafhankelijkheid (in 1975) is daar weinig verandering in gekomen."

    Dat is een understatement. De Nederlandse taal is immers de officiële taal van Suriname, het land is sinds 2004 geassocieerd lid van de Nederlandse Taalunie. Het is de instructietaal in het onderwijs, alle Surinaamse auteurs schrijven en publiceren in die taal. Het is de taal van de politiek en de ambtenarij, zonder Nederlands kun je niks gedaan krijgen.

    Daarnaast worden er tientallen andere (herkomst)talen door de bevolking gesproken, met het Sranan (Surinaams) als verbindende spreektaal.

    De geschiedenis van Suriname is ook de geschiedenis van Nederland. Hopelijk wordt dat duidelijk via de boeken die de deelnemers lezen. Veel leesplezier!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel voor je toevoeging! Ik hoop ook op meer aandacht voor de Surinaamse auteurs. Ik weet zeker dat ze niet onderdoen voor de auteurs hier in Nederland en dat ze meer aandacht verdienen. Misschien wil je zelf ook meedoen?

      Verwijderen
  8. Jannie, ik heb Diana Tjin ook uit.
    https://alimolenaar.nl/stukjes/geheim-mevrouw-grunwald-boek-msl2018/

    BeantwoordenVerwijderen
  9. 'Onder de Paramaribo' van Johan Fretz heb ik hier staan in een lijstje met meer boeken (maar dan niet over Suriname). Ligt al een hele stapel boeken voor komende tijd klaar maar zal kijken of ik er nog wat Suriname tussen kan persen! :)
    https://susanisweg.nl/2018/05/13/boeken-in-de-categorie-explore-dream-discover/

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lijkt me een mooi verhaal. Ik zal hem erbij zetten ter inspiratie van anderen. Dank je wel.

      Verwijderen
  10. Ik heb dus "Erfgoed" van Ellen Ombre gelezen en ben er eigenlijk niet helemaal uit wat ik ervan vond. Volgens mij wordt er ook meer niet dan wel verteld in het boek..
    https://www.goodreads.com/review/show/2521105553

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vind het een geweldige recensie en ik heb hem toegevoegd aan de lijst. Het boek intrigeert me wel na jouw beschrijving.

      Verwijderen
  11. Hoi Jannie, ik heb mijn bespreking van "Dubbelspel" net gepubliceerd: http://erikleest.blogspot.com/2018/09/frank-martinus-arion-dubbelspel.html. Ik heb in ieder geval nog twee boeken die ik wil bespreken. Groetjes, Erik

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ga hem er bij zetten Erik! Sorry voor de vertraging. Dank je wel voor het meedoen.

      Verwijderen
  12. Een moeizame bevalling, maar hier is ie dan: Clark Accord, Tussen Apoera en Oreala
    https://alimolenaar.nl/stukjes/tussen-apoera-oreala-boek-voor-msl2018/

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Jannie, ik heb op mijn blog zojuist 3 korte stukjes gepubliceerd over de boeken die ik gelezen heb voor #MSL2018: http://erikleest.blogspot.com/2018/09/maand-van-de-surinaamse-literatuur-3.html. Groetjes, Erik
    Waarschijnlijk blijft het hierbij, het boek van Maria Sybilla Merian wil ik later nog op mijn gemak lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel Erik, je hebt enorm je best gedaan. Ik heb de boeken en de links op het lijstje gezet. Je hebt gelijk dat je Maria Sybilla Merian van Inez van Dullemen op je gemak wilt lezen. Heb je mijn recensie gelezen? Via internet kun je haar vlindertekeningen tekeningen bekijken, dat geeft een mooie aanvulling. De link naar de Teleacuitzending in mijn blog over het boek heb ik zojuist bijgewerkt. Zie: https://www.uitzendinggemist.net/aflevering/44477/Landgenoten.html

      Verwijderen
  14. Ik heb zojuist mijn leeservaring van Zenobia, slavin op het paleis van Cynthia Mc Leod online geplaatst (nog op het nippertje ;) ):
    https://www.sandraleest.nl/recensie/zenobia-slavin-op-het-paleis-van-cynthia-mcleod/

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Voor MSL2018 las ik 'Boeroes, een familiegeschiedenis van witte Surinamers' van Karin Sitalsing en daar heb ik geen spijt van. ;-) Het is non-fictie, maar het lijkt wel een roman. Het is verhalend, leerzaam en het persoonlijke verhaal van Karin raakte me. Kortom, ik raad het aan. Mijn blog erover hoop ik snel af te kunnen maken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel! Hij staat op de lijst met een link naar dit blog. Als je blog klaar is, zal ik hem wijzigen naar jouw blog.

      Verwijderen